جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه مادام العمر یا بیمه تمام عمر چیست؟

بیمه مادام العمر یا بیمه تمام عمر چیست؟

بیمه تمام عمر یا همان بیمه مادام العمر نوعی بیمه زندگی است که با تهیه آن می‌توانید تا پایان عمر تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرید. این بیمه در واقع یکی از انواع بیمه عمر به حساب می‌آید که نظر بسیاری از متقاضیان را به خود جلب کرده است.

در این نوع بیمه، شرکت بیمه در ازاء دریافت حق بیمه به شکل مادام العمر شما را تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهد داد و در صورت فوت، سرمایه مندرج در بیمه نامه را به ذینفعانی که خودتان انتخاب نموده اید، پرداخت می‌کند.

این بیمه نامه نسبت به سایر انواع بیمه‌نامه‌ها مزایا و شرایط متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی آن‎‌ها خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید بیشتر با بیمه تمام عمر یا بیمه مادام العمر آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیمه تمام عمر یا مادام العمر

بیمه تمام عمر یا بیمه مادام العمر همانطور که از نامش پیداست، بیمه‌ای است که فرد را تا “پایان عمر” پوشش می‌دهد. لذا می‌توانید با خرید این بیمه نامه، سرمایه بسیار خوبی را برای بازماندگانی که خودتان پیش‌تر انتخاب کرده‌اید، بر جای بگذارید.

این نوع بیمه، بیمه‌شده را تا پایان عمر تحت پوشش فوت قرار می‌دهد و افراد می‌توانند از بدو تولد تا سن 100 سالگی، حق بیمه‌ای را که از پیش مشخص کرده اند، بپردازند و از پوشش‌های آن استفاده کنند. البته در این نوع بیمه امکان بازخرید بیمه نامه نیز وجود دارد و در صورت درخواست بیمه‌گذار، مبلغ بازخریدی با اعمال “سود مشارکت در منافع” به وی پرداخت می‌گردد.

با تهیه بیمه تمام عمر، در صورت فوت بیمه شده سرمایه قابل توجهی به بازماندگان از جمله فرزند، همسر، برادر و خواهر و … پرداخت می گردد. در نظر داشته باشید که مبلغ بیمه نامه تمام عمر تنها پس از فوت بیمه‌شده به بازماندگان پرداخت می‌شود و او می‌تواند هر یک از اعضای خانواده خود را برای دریافت حق بیمه انتخاب نماید که این امر کاملاً به نظر شخص بیمه‌گذار بستگی دارد.

پس به صورت خلاصه، بیمه تمام عمر (مادام العمر) زمان نامحدودی دارد و افراد می‌توانند با تهیه آن، مبلغ بسیار خوبی را به عنوان سرمایه ذخیره کنند تا بعد از مرگ آن‌ها، ذینفعان از آن استفاده کنند. توجه فرمایید که پرداخت سرمایه فوت به ذینفعان فقط وقتی امکانپذیر است که بیمه‌شده فوت کرده باشد و چنانچه در پایان قرارداد بیمه نامه تمام عمر، بیمه‌شده در قید حیات باشد، تنها “اندوخته ریاضی” بیمه نامه به وی تعلق می‌گیرد.

انواع قراردادهای بیمه تمام عمر (مادام العمر)

حال که با تعریف بیمه تمام عمر آشنا شدید، خوب است که بدانید این بیمه نامه انواع مختلفی دارد. به صورت کلی دو نوع قرارداد بیمه تمام عمر (مادام العمر) داریم که تفاوت آن‌ها در نحوه پرداختشان است:

بیمه تمام عمر با پرداخت حق بیمه در تمام عمر

به این نوع از بیمه نامه‌ها بیمه تمام عمر معمولی یا بیمه تمام عمر با پرداخت حق بیمه مستمر نیز گفته می‌شود و در آن بیمه‌گذار بایستی تا پایان عمر خود، حق بیمه مشخصی را بپردازد.

بیمه تمام عمر با پرداخت حق بیمه محدود

در این نوع بیمه نامه، بیمه‌گذار برای مدت زمان مشخصی (مثلاً ۵، ۱۰ یا ۱۵ سال) حق بیمه پرداخت می‌کند و بعد از پایان مدت زمان قرارداد، دیگر نیاز به پرداخت حق بیمه نیست. نکته اینجاست که بیمه‌شده همچنان تحت پوشش بیمه خواهد ماند و در زمان فوت وی، سرمایه فوت به ذینفعان‌ پرداخت می‌شود.

تفاوت پرداخت حق بیمه محدود با نامحدود

فرق اصلی این دو نوع بیمه این است که بیمه‌گذار فقط تا پایان زمان قرارداد خود، حق بیمه می‌پردازد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های بیمه تمام عمر با پرداخت حق بیمه محدود، نگران نبودن بیمه‌گذار در مورد پرداخت حق بیمه با مبالغ بالا در سنین بازنشستگی است، چرا که معمولاً افراد در این سنین درآمد به مراتب کم‌تری به نسبت زمان اشتغال دارند.

بیمه مادام العمر

میزان حق بیمه پرداختی در بیمه تمام عمر (مادام العمر)

میزان حق بیمه در بیمه تمام عمر (مادام العمر) به موارد گوناگونی مثل سن شخص بیمه شده، شرایط جامعه، سابقه بیماری، سقف پوشش درخواستی و موارد دیگری وابسته است. شما می‌توانید با توجه به مواردی که گفتیم و تمکن مالی که دارید، میزان حق بیمه‌ای که برایتان مقدور و مناسب است را پرداخت نمایید.

در نظر داشته باشید که سقف سرمایه فوت در بیمه تمام عمر با توجه به حق بیمه پرداختی بیمه‌گذار و همچنین براساس آیین نامه های بیمه مرکزی ج.ا.ا تعیین می‌شود.

پوشش های بیمه تمام عمر (مادام العمر)

پوشش‌های اضافی بیمه تمام عمر مختلف‌اند و هر یک شرایط مخصوص به خود را دارند. همه پوشش‌ها و شرایط هر کدام را در این بخش به شما معرفی می‌کنیم:

  1. پوشش فوت به هر علت
  2. پوشش فوت بر اثر حادثه
  3. پوشش هزینه پزشکی ناشی از حادثه
  4. پوشش بیماری‌های خاص
  5. پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی دائم (کلی و جزئی) ناشی از حادثه 
  6. پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه ناشی از کارافتادگان کامل و دائم بیمه گذار 

مزایای بیمه تمام عمر (مادام العمر) 

بیمه تمام عمر یک نوع بیمه عمر است که شباهت زیادی به بیمه عمر و سرمایه گذاری دارد و در آن فرد برای کلِ عمرِ خود یا تا هر وقت که خودش بخواهد، پوشش‌های بیمه‌ای دریافت می‌کند و دارای مزایایی به شرح ذیل است:

  • امکان تبدیل بیمه نامه به یک بیمه موقت وجود دارد.
  • امکان تبدیل مبلغ بازخرید بیمه تمام عمر به بیمه عمر مستمری وجود دارد.
  • امکان بهره‌ مندی از پوشش‌‌های مختلف بیمه تمام عمر که در بخش قبلی به آن ها اشاره کردیم.
  • امکان بازخرید بیمه نامه وجود دارد؛ بنابراین در صورت صلاحدید بیمه گذار، مبلغ بازخرید به اضافه سود مشارکت در منافع، یکجا به وی پرداخت می‌شود.
  • امکان تبدیل بیمه تمام عمر به بیمه مخفف وجود دارد؛ در صورت مخفف شدن بیمه‌ نامه، پوشش‌‌ها و شرایط آن فسخ نمی‌شود ولی تغییر پیدا خواهد کرد.
  • امکان دریافت وام پیش از اتمام اعتبار بیمه نامه؛ بدین وسیله بیمه‌ گذار می‌‌تواند حداکثر تا مبلغ تعیین شده توسط شرکت بیمه‌‌، وام بدون ضامن دریافت کند. البته بیمه گذار باید حداقل به مدت ۲ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.

سخن پایانی

یکی از انواع بیمه های عمر در دنیا بیمه های تمام عمر می باشد که به دلیل مزایا و پوشش هایی که برای کل عمر ارائه می نماید از اهمیت بالایی برخوردار است.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به همه سوالات و ابهامات شما در مورد بیمه تمام عمر یا همان بیمه مادام العمر پاسخ داده باشیم. همچنین در این مطلب سعی ما این بود که توضیح بدهیم بیمه تمام عمر چیست و چه مزایایی دارد. 

شما هم می‌ توانید نظرات و سؤالات خود را در بخش دیدگاه ها بنویسید تا کارشناسان ما در بیمه زندگی آگاه در کمترین زمان به سوالات شما رسیدگی کنند.

نظرتان را درج کنید