جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه عمر برای چه افرادی مناسب است – این افراد حتما بیمه عمر بخرند!

بیمه عمر برای چه افرادی مناسب است – این افراد حتما بیمه عمر بخرند!

بیمه عمر برای همه افراد می‌تواند مفید باشد، اما در این بین افرادی هستند که حتماً توصیه می شود بیمه عمر بخرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی این دسته از افراد بپردازیم که خرید بیمه عمر برای آن‌ها حیاتی می باشد.

خرید برخی از محصولات بیمه بسیار مرسوم و متداول شده است بنحوی که افراد بدون این بیمه ها بشدت ممکن است احساس خطر کند مثل بیمه شخص ثالث دارندگان وسائط نقلیه. اما در مورد بیمه عمر رویکردها کاملاً متفاوت است.

بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا به بیمه عمر نیاز دارند یا خیر و حتی آگاه نیستند که بیمه عمر چقدر می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد. به همین منظور در این مطلب به این موضوع پرداختیم که بیمه عمر برای چه افرادی مناسب است و چه افرادی بهتر است بیمه عمر بخرند.

بیمه عمر برای چه افرادی مناسب است؟

با توجه به اینکه یک بیمه نامه عمر می‌تواند آرامش مالی را برای نزدیک‌ترین افراد زندگی‌تان فراهم کند، بنابراین افراد اغلب زمانی که فکرشان از «من» به «ما» می‌رود، به خرید بیمه عمر فکر می‌کنند.

به این موقعیت‌ها توجه کنید:

  • زمانی که ازدواج می‌کنید و همسرتان به درآمد شما متکی است.
  • زمانی که بچه دار می‌شوید.
  • زمانی که بدهی‌هایی دارید و ممکن است خدایی نکرده در صورت فوت به شخص دیگری سپرده شود تا آن‌ها را بپردازد.
  • و زمانی که در هزاران موقعیت مشابه دیگر ممکن است قرار بگیرید.

در اینصورت بیمه عمر می‌تواند پشتوانه مالی شما باشد.

در این موقعیت‌ها سرمایه فوت یا مبلغ توافق شده در بیمه نامه عمر می‌تواند یک امنیت مالی برای خانواده ایجاد کند که اگر پس از فوت بار مالی به آن‌ها تحمیل شد، برایشان قابل جبران باشد.

همچنین ذینفعان می‌توانند از سرمایه فوت بیمه نامه برای نیاز‌های مالی‌شان در زمان فوت ناگهانی سرپرست خانواده مثل هزینه‌های مراسم خاکسپاری، تأمین هزینه‌های روزانه زندگی یا برنامه‌ریزی برای آینده بازماندگان از سرمایه فوت و یا اندوخته بیمه نامه استفاده کنند.

آیا به بیمه عمر نیاز دارم؟

ساده‌ترین راه برای درک اینکه آیا به بیمه عمر نیاز دارید یا خیر این است که نگاهی به جایگاه خودتان در خانواده و مسئولیت‌های فعلی‌تان بیندازید. با توجه به اینکه نیاز‌ به بیمه عمر برای همه افراد یکسان نیست، بنابراین پاسخ به این سوال می‌تواند درک بهتری از اینکه در کدام موقعیت‌های زندگی می‌توانید به فکر خرید بیمه عمر و سود حاصل از آن باشید، به شما بدهد.

در ادامه ما سعی کردیم برخی از این موقعیت‌ها را به شکل دقیق‌تری بررسی کنیم و مشخص کنیم که خرید بیمه عمر در آن موقعیت برای شما ضروری است یا اینکه نیازی به تهیه این بیمه نامه ندارید.

شما مجرد هستید

اگر مجرد هستید و ممکن است بدهی یا هزینه‌های مربوط به زندگی مشترک را نداشته باشید، احتمالاً فکر می‌کنید نیازی به بیمه عمر ندارید. زیرا بیشتر مردم صرفاً زمانی که مسئولیت مالی فرد یا افرادی دیگر را به عهده می‌گیرند ممکن است تصور کنند که به بیمه عمر نیاز دارند.

تا حدی این دیدگاه درست است و باید گفت که تهیه بیمه عمر برای افراد مجرد ضروری نیست. اما خرید بیمه عمر در 20 سالگی می‌تواند شروع یک سرمایه گذاری بلند مدت و به جا گذاشتن میراث مالی برای خانواده باشد. با این حساب می‌توان گفت که جوانان 20 ساله که بیمه عمر می‌خرند، پیران خردمندی هستند که در آینده امنیت مالی خانواده خود را تامین می‌کنند.

شما ازدواج کرده اید

در صورتی که ازدواج کرده اید و به خصوص همسرتان متکی به درآمد شما است، باید بگوییم حتماً به دنبال تهیه بیمه عمر باشید. جالب است بدانید که در یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ بیش از نیمی از افراد گفتند که در صورت فوت همسرشان با مشکلات مالی مواجه خواهند شد.

این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که با ازدواج، مسئولیت‌های مالی مشترک به وجود می‌آید؛ به خصوص در شرایطی که تورم سر به فلک می‌کشد. در این اوضاع آیا شریک زندگی شما می‌تواند رهن و اجاره یا بدهی‌های دیگر را بپردازد.

آیا او می‌تواند هزینه‌های مربوط به تحصیل فرزندان، تامین مالی آینده فرزند و… را به تنهایی تأمین کند؟ اگر پاسخ منفی است، پس از همین حالا به دنبال خرید بیمه نامه عمر مناسب خود باشید.

شما صاحب خانه هستید

برای بسیاری از مردم، خانه یکی از بزرگترین دارایی‌های آنهاست. در ایران بخصوص چندین سال است که خرید مسکن به یک مشکل جدی تبدیل شده و بسیاری از جوانان یا قادر به خرید مسکن نیستند و یا وام ها امکان خرید مسکن را خواهند داشت. هنگامی که صاحب خانه هستید، مهم است که در نظر بگیرید اگر فوت کنید چه اتفاقی برای آن خانه می‌افتد.

آیا خانواده شما توانایی پرداخت اقساط باقیمانده وام مسکن را دارند؟ بهتر است بیمه عمر خریداری نمایید تا در صورت  احتمال وقوع فوت، باقیمانده اقساط وام توسط شرکت بیمه پرداخت شود و خانواده از نظر مالی دچار مشکل نگردند.

شما یک پدر و مادر هستید

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که به طور متوسط روزانه حدود 9 هزار کودک به دنیا می‌آید. هر کودکی که زاده می‌شود یک پدر و مادر هم به جامعه اضافه می‌شود و این یعنی اضافه شدن مسئولیتی جدید که قبل از هر چیز نیاز به تامین مالی دارد.

در این شرایط، با وقوع احتمالی فوت، بیمه نامه عمر می‌تواند به همسر شما کمک کند تا هزینه‌های زندگی روزانه را تا حدودی تأمین کند، بدهی‌ها را بپردازد، از فرزندان مراقبت کند یا بچه‌ها را به دانشگاه بفرستد.

البته گاهی ممکن است متاسفانه سناریوهای بدتری هم اتفاق بیافتد. بدترین حالت زمانی است که پدر و مادر هر دو فوت کنند و در این صورت مبلغ سرمایه فوت بیمه نامه عمر فرزندان از نظر مالی کمک می کند. در این شرایط خانواده‌ها باید به فکر خرید بیمه عمر با پوشش‌های اضافی و سرمایه مورد نیاز خود باشند.

والدین غیر شاغل یا خانه دار

این یک تصور غلط است که؛ فقط افراد حقوق بگیر نیاز به بیمه عمر دارند. واقعیت این است که خانه داری هم یک شغل محسوب می‌شود و حتی به لحاظ کاری نیز ارزش بالایی دارد.

صرف نظر از درآمد یکی از زوجین، معمولاً هر دو به بیمه عمر نیاز دارند و این شامل خانه دار‌ها نیز می‌شود. هزینه مراقبت از کودک، خانه داری، تهیه غذا و خرید را به همراه بسیاری از مسئولیت‌های دیگر والدین در خانه در نظر بگیرید.

داشتن بیمه عمر کوتاه مدت در این شرایط می‌تواند به افراد خانه‌دار کمک کند تا بتوانند پس از اتمام بیمه نامه با دریافت سرمایه پایان دوره نیازهای مالی خانواده را تامین کنند و به نوعی به افراد خانواده کمک کنند.

شما بیمه عمر گروهی دارید

سؤال اینجاست که آیا بیمه عمری که به واسطه شغل‌تان دارید یا همان بیمه عمر گروهی برای شما کافی است؟ پاسخ به این سؤال ممکن است منفی باشد. به این دلیل که بیمه نامه‌های عمر گروهی که از طریق کارفرمایان برای کارکنان خریداری می‌شوند ممکن است پوشش‌های کافی برای آنچه که شما نیاز دارید نداشته باشند.

به عنوان مثال، اغلب بیمه نامه‌های عمر گروهی یک سرمایه ثابت و محدود دارند که ممکن است حتی برای تأمین وام مسکن یا مراقبت مالی از کودکان هم کافی نباشد.

از طرفی اگر به هر دلیل از شغلی که دارید خارج شوید و رابطه کاری با کارفرما قطع شود، بیمه نامه عمر خاتمه می‌یابد و پس از آن فاقد پوشش بیمه‌ای خواهید بود. از طرف دیگر مدت بیمه‌های عمر گروهی یکساله است و درصورت عدم تمدید از سوی کارفرما هیچ پشتوانه‌ای نخواهید داشت.

سخن پایانی

در این مطلب قصد ما این بود که توضیح بدهیم بیمه عمر برای چه افرادی مناسب است. برهمین اساس موقعیت‌های مختلفی را شرح دادیم و در هر کدام از موقعیت‌ها توضیح دادیم که خرید بیمه عمر چقدر ضرورت دارد.

به طور کلی باید گفت که بیمه نامه عمر در هر شرایطی می‌تواند مزایای بسیاری برای شما داشته باشد، اما در برخی از موقعیت‌ها مثل زمانی که سرپرست خانواده هستید، خرید این بیمه نامه بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به شما نشان بدهیم که به بیمه عمر نیاز دارید یا خیر. شما هم می‌توانید نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید. همکاران ما در بیمه زندگی آگاه در سریع ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهند بود.

نظرتان را درج کنید