جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه عمر یا خرید طلا – کدام سرمایه گذاری بهتر است؟

بیمه عمر یا خرید طلا – کدام سرمایه گذاری بهتر است؟

بیمه عمر یا خرید طلا؛ کدام یک می‌تواند در بلندمدت سودآوری بیشتری داشته باشد؟ همه افراد همواره در طول زندگی به دنبال بازارهای مناسب جهت حفظ ارزش پول و کسب سود از دارایی های خود هستند.

بازارهای مالی مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد، اما یکی از بازارهایی که کمتر به آن توجه شده بیمه عمر سرمایه گذاری است. بیمه عمر یکی از روش‌های سرمایه گذاری بلندمدت به حساب می آید. از طرف دیگر، خرید طلا نیز برای بلندمدت همواره با سود بسیار خوبی همراه است؛ حال اگر بخواهیم بین بیمه عمر یا سرمایه گذاری در طلا یکی را انتخاب کنیم، فکر می کنید تصمیم منطقی کدام است؟

بیمه عمر یا خرید طلا

وقتی که حرف از بیمه عمر و سرمایه گذاری می شود، تصور مردم این است که قرار است وارد یک سرمایه گذاری مشابه خرید طلا، خرید ملک و یا سایر بازارهای مالی شوند. اما باید گفت؛ بیمه عمر و خرید طلا از نظر ماهیت و همچنین میزان سود (با توجه به میزان تورم و تاثیر آن بر روی قیمت طلا) تفاوت بسیاری با هم دارند ولی هر دو اینها سرمایه گذاری از نوع بلندمدت به حساب می‌آیند و می‌توانند در طولانی مدت مفید باشند.

با توجه به مزایا و معایب متفاوتی که این دو روش سرمایه گذاری نسبت به یکدیگر دارند، هر فرد با توجه به وضعیت خود، میزان سرمایه موجود، انتظاری که از سرمایه گذاری دارد و همچنین بازه زمانی سرمایه گذاری خود، بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد.

بیمه عمر و طلا

احتمالاً این ضرب المثل را شنیده اید که؛ “همه تخم مرغ ها را در یک سبد نزار”. درست است! به همین دلیل که اگر در جایی با ریسک بالایی برای از دست دادن سرمایه خود مواجه شدیم، در جای دیگری سرمایه دیگری داریم و بدین ترتیب به یکباره کل سرمایه مان از بین نخواهد رفت. پس منطقی است که ریسک ها را به اصطلاح تقسیم کنیم.

با خرید بیمه عمر شما می‌توانید از پوشش‌های مختلف بیمه نامه خود استفاده کنید، از منبع حق بیمه‌های خود وام بدون ضامن دریافت کنید، درصورت تمایل حق بیمه های خود را قسطی پرداخت کنید، برای سرمایه خود ذینفع تعریف کنید و امنیت بالای سرمایه گذاری را تجربه کنید.

در طرف مقابل نیز می‌توانید از طلای خریداری شده، استفاده زینتی کنید و از آن لذت ببرید و در عین حال روی طلای خود دیدگاه سرمایه گذاری داشته باشید و حتی در صورت لزوم برای هدیه دادن از طلا یا سکه استفاده کنید.

از طرفی طلا و سکه نقدشوندگی بسیار بالایی دارند و شما زمانی که به هر دلیلی به پول نقد احتیاج داشته باشید، به راحتی می‌توانید دارایی‌های خود را به پول نقد تبدیل کنید.

این‌ها تنها بخشی از تفاوت‌های سرمایه گذاری در طلا و بیمه عمر بود. در ادامه این موضوع را به صورت دقیق‌تری بررسی خواهیم کرد.

 

مدل بیمه عمر برای سرمایه گذاری بلندمدت

شما در بیمه عمر یک حق بیمه‌ را مشخص می‌کنید و به صورت سالیانه یا اقساطی به شرکت بیمه‌ پرداخت می‌کنید. بیمه گر وظیفه دارد در طول مدت قرارداد بیمه، پوشش‌های انتخابی شما را در صورت نیاز در اختیارتان قرار دهد و از لحاظ مالی از شما و خانواده تان حمایت کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این نوع بیمه مقاله بیمه عمر چیست را بخوانید. در این مقاله توضیح دادیم که بیمه‌های عمر به چه صورت هستند و کاربرد آن‌ها چیست.

در انتهای مدت زمان قرارداد بیمه عمر، ارزش بازخریدی بیمه نامه بصورت یکجا و یا بصورت مقرری بازنشستگی پرداخت می‌شود و بدین وسیله شما هم در حال سرمایه گذاری بلندمدت پول‌هایتان هستید و هم به صورت هم زمان می‌توانید از پوشش‌های مختلف بیمه عمر، امکان دریافت وام و سایر مزایای دیگر آن بهره مند شوید.

چرا خرید بیمه عمر خوب است؟

بیمه عمر و سرمایه گذاری، یک نوع آینده نگری و در واقع استفاده از پول های خرد و بلااستفاده ای است.

با تهیه بیمه عمر در کنار سرمایه گذاری بلندمدت، می‌توانید از پوشش‌های بیمه‌ای مثل ازکارافتادگی، هزینه‌های پزشکی و امراض خاص، سرمایه فوت بر اثر حادثه و عادی، نقص عضو ناشی از حادثه و… در صورت نیاز بهره‌مند شوید. همچنین شما می‌توانید از محل حق بیمه‌های پرداختی خود بدون ضامن و چک وام بیمه عمر دریافت کنید.

از طرفی می‌توانید ذی نفعان بیمه نامه خود را تعیین کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی برای شما، بتوانند از مزیت‌های حمایتی بیمه نامه عمر استفاده کنند.

مهم ترین مزیتی که از جنبه سرمایه گذاری می توان به آن اشاره کرد این است که؛ اگر شما فرد ریسک گریزی هستید و به دنبال یک سرمایه گذاری مطمئن و طولانی مدت هستید، سرمایه گذاری در بیمه عمر برای شما مناسب‌ است چرا که با پایین ترین ریسک سرمایه گذاری مواجه هستید. 

چرا سرمایه گذاری در طلا بهتر از بیمه عمر است؟

شما با خرید طلا یا سکه می‌توانید هر زمان که خواستید، دارایی‌های خود را نقد کنید که این امکان در بیمه عمر تحت عنوان بازخرید بیمه عمر وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که انصراف از بیمه عمر در سال‌های ابتدایی با ضرر همراه است و در سال‌های آتی نیز خیلی انجام آن توصیه نمی‌شود، پس بهتر است کاملاً بلندمدت به تهیه بیمه عمر فکر کنید.

در مقابل شما امکان استفاده زینتی و لذت بردن از طلای خریداری شده خود را خواهید داشت که بدین وسیله در عین سرمایه گذاری، از دارایی خود لذت می‌برید.

شما با خرید طلا و سکه همواره قادرید ارزش سرمایه خود را در طول زمان در برابر تورم بالای اقتصاد ایران حفظ کنید، که البته در بیمه عمر هم با توجه به موضوع هماهنگی با تورم، شما قادر به انجام این کار هستید.

از طرفی اگر شما ریسک پذیری متوسط یا بالایی دارید، خرید طلا و سکه می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد، چرا که ریسک این بازار به مراتب از سرمایه گذاری در بیمه عمر که ریسکی برایتان به همراه ندارد، بالاتر است و این نیازمند این است که شما ریسک پذیری داشته باشید.

همواره باید توجه داشته باشید که امکان کاهش قیمت طلا و سکه در کوتاه مدت و میان مدت وجود دارد پس شما باید توانایی تحمل این شرایط را داشته باشید تا بتوانید از سودهای بلندمدت این بازار بهره مند شوید.

در انتها بیمه عمر بهتر است یا خرید طلا؟

در این جدول به طور خلاصه بیمه عمر و طلا را در چند معیار مقایسه کرده ایم:

 

دیدگاه سرمایه گذاری در بیمه عمر سرمایه گذاری در طلا
افق سرمایه گذاری میان و بلند مدت میان و بلند مدت
میزان نقد شوندگی بالا بسیار بالا
حجم سرمایه گذاری پایین پایین
ایجاد حس امنیت بالا پایین
ریسک سرمایه گذاری بسیار پایین بالا
سود ثابت دارد ندارد
مالیات  ندارد دارد

همان طور که گفتیم بیمه عمر و طلا هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد و شما با توجه به نیاز و ریسک پذیری خود می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

اگر ریسک پذیری بالایی دارید، به دنبال سودهای به مراتب بالاتر هستید، نقدشوندگی سرمایه گذاری برایتان بسیار حائز اهمیت است و مشکلات مربوط به نگهداری طلا را به جان می خرید، سرمایه گذاری در طلا و سکه می تواند از بیمه عمر برایتان مناسب تر باشد.

اما اگر به دنبال یک سود قطعی بلندمدت هستید و دوست ندارید کل سرمایه خود را در حال حاضر سرمایه گذاری کنید و ترجیح می دهید حق بیمه های قسطی خود را در بلندمدت پرداخت کنید، ریسک پذیری بالایی ندارید، امنیت سرمایه گذاری برایتان حائز اهمیت است، پوشش های بیمه ای را نیز در کنار سرمایه گذاری مهم می دانید، دریافت وام از محل حق بیمه هایتان برایتان جذاب است و … سرمایه گذاری در بیمه عمر به مراتب از خرید طلا و سکه برای شما مناسب تر است.

ترکیب برنده؛ سبدی از طلا و بیمه عمر!

با توجه به اینکه طلا به عنوان ابزاری برای جلوگیری از بی ارزش شدن پول یا سپر تورمی در بین جامعه ایرانی شناخته شده و همچنین در بازه های زمانی بلند مدت سود زیادی عاید سرمایه گذارانش کرده، نمیتوان به سادگی از آن عبور کرد.

از طرفی بیمه عمر نیز به عنوان یک ابزار جهت ایجاد آرامش خاطر و همچنین در نقش پس اندازنقش مهمی در زندگی افراد ریسک گریز جامعه دارد.

نتیجه این که ما پیشنهاد می کنیم ترکیبی از بیمه عمر و طلا را با توجه به میزان ریسک پذیری خود در پرتفوی یا سبد دارایی های خود داشته باشید. حال اگر خیلی ریسک پذیر هستید درصد بیشتری از سرمایه تان را به طلا و اگر اهل ریسک نیستید بخش بیشتری از سبد دارایی هایتان را به سرمایه گذاری در بیمه عمر و سرمایه گذاری اختصاص دهید. تنها پیشنهاد ما این است که همزمان در هر دوی آنها سرمایه گذاری کنید.

در انتها امیدواریم بتوانید بین بیمه عمر یا خرید طلا بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید؛ اما اگر باز هم سوالی در مورد این که بیمه عمر بهتر است یا خرید طلا داشتید، از طریق بخش دیدگاه با تیم بیمه آگاه در ارتباط باشید.