جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه وام چیست؟ چگونه وام خود را بیمه کنیم

بیمه وام چیست؟ چگونه وام خود را بیمه کنیم

تا به حال شنیدید که می‌توان وام را بیمه کرد؟ جالب است بدانید که بیمه وام یکی از انواع بیمه عمر است. بیمه عمر برای وام‌ها (وام مسکن یا سایر انواع وام ها)؛ برای بازپرداخت اقساط باقیمانده وام در صورت فوت شخصِ وام گیرنده استفاده می‌شود. معمولاً مدت این بیمه نامه براساس مدت بازپرداخت اقساط وام است و طی این مدت فرد وام گیرنده تحت پوشش بیمه عمر قرار دارد. بدین ترتیب که؛ چنانچه فردِ وام گیرنده در طول مدت بیمه نامه فوت کند، شرکت بیمه سرمایه بیمه نامه را به طور مستقیم به ذینفع وی (بانک یا موسسه مالی-اعتباری) می پردازد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با کارکرد مهم بیمه عمر برای وام ها بیشتر آشنا شوید.

بیمه عمر وام یا بیمه وام چیست؟

طرح‌های حمایت از انواع وام‌ها برای صاحب خانه‌هایی است که با وام مسکن توانسته‌اند مسکن خریداری کنند و یا افرادی که با گرفتن وام، کسب و کار راه اندازی کرده اند. این افراد می‌خواهند مطمئن شوند که اگر به طور غیرمنتظره فوت کنند، همسر یا عزیزانشان در آینده خانه‌ای خواهند داشت و یا کسب و کارشان از بین نخواهد رفت و به راحتی و بدون دردسر، در دسترس‌شان است.

در این شرایط می توان منافع بیمه نامه را به صورت مستقیم به وام دهنده (بانک یا موسسات مالی-اعتباری) اختصاص داد. در صورت فوت بیمه شده، شرکت بیمه مانده اقساط وام را به وام‌دهنده می‌پردازد و هر وجهی را که باقی می‌ماند به ذینفعِ متوفی پرداخت می کند. به این بیمه نامه “بیمه عمر ماننده بدهکار” گویند.

لازم است بدانید؛ اگر وام گیرنده به دلیل ناتوانی یا بیماری به صورت کوتاه مدت یا طولانی مدت نتواند کار کند و در نتیجه درآمد وی کفاف پرداخت اقساط وام را ندهد، این بیمه نامه، پرداخت‌های ماهانه اقساط وام را پوشش نمی‌دهد. در واقع مزایای این نوع بیمه نامه برای بازپرداخت اقساط وام‌ یا بدهی‌ها در زمان “فوت” بیمه شده است. ناگفته نماند این بیمه نامه‌ها که نوعی بیمه عمر مدت دار (زمانی) است، بسیار مقرون به صرفه بوده و حق بیمه پایینی دارند.

انواع بیمه وام یا طرح های حمایتی از وام ها

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیمه عمر زمانی (با مدت معین) با سرمایه کاهشی است که در آن سرمایه بیمه نامه هر سال با پرداخت اقساط وام، کاهش می یابد و تحت عنوان بیمه عمر مانده بدهکار شناخته می شود. این نوع بیمه نامه حتی بسیار ارزان‌تر از بیمه‌های عمر مدت‌دار است.

این بیمه نامه مقرون به صرفه ترین محصول بیمه‌ای است که برای حمایت از وام‌های دریافتی از بانک‌ها و موسسات مالی-اعتباری می‌توان استفاده کرد.

اگر خانه خود را بفروشم و خانه دیگری با وام مسکن بالاتر بخرم چه می شود؟

نکته مهمی که باید بدانید این است که بیمه نامه عمر، شخصِ وام گیرنده را پوشش می‌دهد نه خانه او را. بنابراین حتی اگر وام مسکن یا هر نوع وام دیگری تسویه شود یا به خانه دیگری انتقال داده شود، پوشش بیمه‌ای وام گیرنده نیز ادامه خواهد داشت. در این بیمه نامه امکان آن وجود دارد که شخص وام گیرنده درخواست وام با مبلغ بالاتر کند، که در اینصورت می‌تواند اقدام به خرید بیمه نامه جدیدی کند.

اهمیت بیمه کردن وام

همانطور که می‌دانید بانک‌ها و موسسات مالی-اعتباری در صورت اخذ تضامین لازم، نسبت به پرداخت وام اقدام می‌کنند. این تضامین ممکن است سند خانه، چک و سفته، حقوق ضامن‌ها و… باشد. در گذشته موارد بسیار زیادی پیش می آمد که به علت فوت وام گیرنده، بازماندگان قادر به بازپرداخت اقساط آن نبودند. در این شرایط بانک ها و موسسات مالی-اعتباری تضامین را به اجرا گذاشته‌اند. در این بین افرادی که به عنوان “ضامن” معرفی شده‌اند، چه بسا بی هیچ دلیلی دارایی‌هایشان بر باد رفته است. بنابراین داشتن چنین بیمه نامه‌ای برای تمامی وام گیرندگان ضروری خواهد بود.

با توجه به اینکه زندگی اغلب ما برای تأمین هزینه‌های زندگی وابسته به دریافت وام شده است، مطمئن شوید که آن وام بیمه شده است در غیر این صورت در اسرع وقت نسبت به تهیه بیمه نامه عمر برای وام خود اقدام نمایید. 

نظرتان را درج کنید