جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر چیست؟

پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر چیست؟

ما در دنیایی زندگی می کنیم که علی رغم پیشرفت‌های سریع تکنولوژی و صنایع گوناگون، اما همواره در معرض بیماری‌های مختلف قرار داشته و از طرف دیگر نحوه زندگی هر یک از ما به نحوی بر سلامت جسمی و روحی ما تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل متاسفانه شاهد ابتلا جمع کثیری از افراد به انواع و اقسام بیماری‌های حاد هستیم.

برهمین اساس بیمه‌ها به عنوان ابزاری تسهیلگر پوشش‌هایی برای انواع مختلف بیماری‌ها در نظر می‌گیرند، اما با این حال گاهی برخی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های خاص مورد پوشش قرار نمی‌گیرد. پوشش امراض خاص در بیمه‌های عمر به معنای پوشش و تأمین هزینه‌های درمانی افراد در صورت ابتلا به بیماری‌های خاص است. این نوع بیمه‌ها عموماً شامل بیماری‌های جدی و گاهاً مزمنی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از بیماری‌های سخت‌تر است. در صورت تشخیص این گونه بیماری‌ها، بیمه‌گذار حق دارد از بیمه شرکت خود پوشش مالی برای هزینه‌های مربوط به تشخیص، درمان، داروها و سایر خدمات بهداشتی دریافت کند.

در این پست قصد داریم کمی جزئی‌تر در مورد پوشش اضافی بیماری های خاص در بیمه‌های عمر صحبت کنیم، پس تا انتها همراه ما بمانید.

پوشش امراض خاص بیمه عمر

همواره یکی از نگرانی‌های افراد، ابتلا به امراض سخت و بدتر از آن نحوه تأمین هزینه‌های درمانی مربوط به آن‌هاست که این نگرانی در سنین بالاتر نیز به مراتب افزایش پیدا می‌کند. حال اگر این افراد بخواهند، نگرانی خود را از رویارویی با بیماری‌های مختلف برطرف کنند، چه راهکاری برای آن‌ها وجود دارد؟

این افراد می‌توانند به وسیله یک پوشش بیمه‌ای مناسب، خیال خود را از جهت هزینه‌های مربوط به بیماری‌های خاص تا حدودی راحت کنند. پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر می‌تواند در کنار دیگر پوشش‌ها و مزایایی که بیمه عمر و سرمایه گذاری برای آن‌ها به همراه دارد، بسیار کمک کننده باشد.

برخی آمارها از وضعیت بیماری های خاص در ایران

آمارهای 10 سال اخیر نشان می‌دهد که در کل جهان شاهد رشد شاخص آماری سرطان‌ها هستیم. از طرفی سکته قلبی و مغزی نیز جایگاه بالایی در نرخ مرگ و میر و ابتلا به بیماری‌های خاص را به خود اختصاص داده‌اند و متاسفانه رشد فزاینده‌ای در سال‌های آتی خواهند داشت.

البته این نگرانی‌ها در سطوح جهانی بسیار بالاست و تنها مربوط به کشور ایران نیست. بر اساس رتبه بندی‌های انجام شده، ایران در جایگاه دوم از دلیل فوت بر اثر سرطان قرار دارد؛ به شکلی که هر ساله بیش از 120 هزار نفر در ایران دچار این بیماری می‌شوند.

با اینکه تا به امروز فرآیند درمان 50 درصد از سرطان‌‎ها کشف شده است، اما همچنان 50 درصد از افراد مبتلا به سرطان‌های مختلف در کل جهان فوت می‌کنند.

در کنار این موارد، مصرف روزافزون دخانیات، آلودگی بیش از حد هوا، کم تحرکی و عدم انجام ورزش مداوم، استفاده از غذا های فست فودی، اضطراب و استرس همیشگی و… همگی در کنار هم موجبات شکل گیری و ابتلا به بیماری‌های متعددی را فراهم کرده است و متاسفانه این روند هم در ایران و هم در دنیا در مسیر صعودی قرار دارد.

با نگاهی به این بیماری ها می‌توان به سادگی دریافت که تا چه اندازه پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر اهمیت دارد و چطور این پوشش می‌تواند به افراد مختلف کمک کند تا در هنگام ابتلا به بیماری‌های خاص کمتر متضرر شوند.

بیماری های تحت پوشش در بیمه عمر

به صورت کلی منظور از بیماری های خاص در بیمه نامه عمر، بیماری‌هایی است که اغلب هزینه درمان بالایی دارند و در صورت عدم توجه به آن‌ها و پیگیری به موقع درمان، خطرات جبران ناپذیری برای فرد بیمار به همراه خواهد داشت.

پس به دلیل هزینه‌های بسیار بالای این بیماری های، خیلی مهم است که در زمان رویارویی با این بیماری‌ها، از حمایت بیمه‌ای نیز برخوردار باشیم و تأمین مالی هزینه‌های درمان را با فشار کمتری برعهده بگیریم. در ایران، مانند سایر کشورها، چندین بیماری خاص و رایج وجود دارد، که در زیر به برخی از بیماری‌های خاص و رایج اشاره می‌کنیم:

  • انواع سرطان‌ها
  • جراحی قلب باز
  • سکته قلبی
  • سکته مغزی
  • پیوند اعضای اصلی بدن که شامل قلب، مغز استخوان، ریه، کبد و کلیه می‌شود؛

در نظر داشته باشید که شرکت‌های بیمه‌ای مختلف، این 5 نوع بیماری را جزء پوشش امراض خاص خود دارند ولی بعضی از شرکت‌ها در کنار این پوشش ها، بیماری های دیگری را نیز در این پوشش لحاظ کرده‌اند اگرچه این 5 بیماری در تمامی شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه‌های عمر، مشترک است.

شرایط پوشش امراض خاص در بیمه زندگی

شرایط دریافت پوشش امراض خاص در بیمه عمر ممکن است بین شرکت‌های بیمه و قراردادهای بیمه‌نامه مختلف متفاوت باشد. همچنین، انواع بیمه عمر (مانند بیمه عمر و سرمایه گذاری، تمام عمر و …) که شما انتخاب کرده‌اید نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

بعضی از شرایط معمول برای پوشش امراض خاص در بیمه عمر عبارتند از:

  1. سقف سرمایه: حداكثر مبلغ سرمایه این پوشش مطابق با شرایط و مصوبات هر شرکت بیمه تعیین می گردد.
  2. سن: معمولاً شرکت های بیمه ممکن است شرایط سنی مشخصی را برای دریافت پوشش بیماری های خاص تعیین کنند. به عنوان مثال، بیمه‌شده بالای 65 سال ممکن است نتوانند تحت پوشش قرار گیرند.
  3. دوره انتظار پوشش بیماری های خاص: برای هر یک از بیماری ­های یاد شده، سه ماه از تاریخ شروع پوشش می ­باشد.
  4. تاثیر تورم: برای کاهش اثر تورم بر میزان سرمایه پوشش بیماری های خاص در سالیان متمادی، میزان افزایش سرمایه این پوشش متناسب با همان ضریب سرمایه فوت خواهد بود اما از سقف تعیین شده مطابق با شرایط هر شرکت بیمه نباید بیشتر باشد.
  5. وضعیت سلامت کنونی: شرکت بیمه ممکن است بخواهد اطلاعات جامعی در مورد وضعیت سلامت کنونی شما را بدست آورد. این اطلاعات ممکن است شامل تاریخچه بیماری‌های گذشته، نتایج آزمایش‌های پزشکی و داروهای مصرفی باشد.
  6. پرداخت حق بیمه مناسب: بیمه‌گذاران باید حق بیمه مناسب را در قبال دریافت پوشش بیماری های خاص براساس سن بیمه ­شده و مدت بیمه پرداخت کنند.
  7. تشخیص بیماری های خاص: پس از تشخیص بیماری توسط پزشک متخصص، بیماری باید توسط پزشک معتمد بیمه گر تائید شده و  تشخیص داده شود که فرد به یک بیماری خاص مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و غیره مبتلاست.

درصورت مبتلا شدن بیمه ­شده به یکی از بیماری­ های فوق در طول مدت بیمه، سرمایه این پوشش به بیمه گذار پرداخت می شود و این پوشش از بیمه ­نامه حذف می‌شود. لازم به توضیح است شرایط یا تعداد دفعات استفاده از پوشش بیماری های خاص در هر شرکت متفاوت است.

مهم است که شما قبل از خرید بیمه عمر، با یک مشاور بیمه صحبت کنید و شرایط و قراردادهای مختلف را مقایسه کنید تا مطمئن شوید که پوشش امراض خاص مورد نیاز شما در بیمه عمر تأمین می‌شود. همچنین برای درک بهتر شرایط بیمه عمر حتما مطلب شرایط عمومی بیمه عمر را بخوانید. در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که بیمه‌های عمر به صورت عمومی چه شرایطی دارند.

استثنائات عدم پرداخت هزینه توسط بیمه گر

  1. اگر بیماری های ذکر شده، پیش از شروع قرارداد بیمه عمر آغاز شده باشد.
  2. چنانچه فرد مبتلا، به دلیل اعتیاد به مشروبات الکلی و یا مواد مخدر به بیماری های ذکر شده ابتلا پیدا کرده باشد.

در این موارد شرکت بیمه، هیچ گونه تعهدی نسبت به بیماری شخص بیمه شده نخواهد داشت. آن دسته از کسانی که سابقه بیماری‌های صعب العلاج و یا سخت را دارند، احتمال این که شرکت بیمه آن‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد، بسیار پایین است و سابقه پزشکی باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد و اگر هم شرکت بیمه، فرد مورد نظر را تحت پوشش خود قرار دهد، به مراتب نسبت به یک فرد سالم، پوشش‌های کمتری را با سقف پرداختی کمتر برای وی لحاظ خواهد کرد.

چرا پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر، مهم است؟

پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر به دلایل زیر بسیار مهم است:

  • حفاظت مالی: ابتلا به بیماری‌های جدی و خاص می‌تواند با هزینه‌های بالا درمانی، معاینات و داروها همراه باشد. پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر به شما امکان می‌دهد تا در صورت بروز بیماری، هزینه‌های مربوطه را از طریق بیمه تأمین کنید.
  • پشتیبانی درمانی: با تحمل هزینه‌های پزشکی و درمانی، ممکن است دسترسی به بهترین مراکز و تخصصی‌ترین نظام‌های درمانی که می‌تواند به شفای شما کمک کند، محدود شود. با داشتن پوشش بیماری های خاص در بیمه عمر، شما می‌توانید انتخاب بهترین تسهیلات درمانی را داشته باشید و بدون نگرانی از بروز هزینه‌های بالا به درمان بپردازید.
  • آرامش خاطر: ابتلا به بیماری‌های جدی می‌تواند فشار ذهنی و روانی بر فرد و خانواده او ایجاد کند. با داشتن پوشش امراض خاص در بیمه عمر، شما می‌توانید آرامش خاطر و اعتماد به نفس بیشتری در مورد تأمین مالی برای درمان خود و خانواده را داشته باشید.

سخن پایانی

شما در ابتدا برای انتخاب بیمه عمر مناسب با شرایط خود، باید شرکت های بیمه مختلف را بررسی نموده و یا از یک مشاور بیمه ای راهنمایی بگیرید تا بتوانید سرمایه ای را انتخاب کنید که مطابق نیازهایتان باشد.

در زمان رویارویی شخص بیمه شده با یکی از این بیماری‌های خاص که در پوشش بیمه عمر ذکر شده است، شما برای دریافت غرامت باید مدارک پزشکی خود را به شرکت مزبور ارائه دهید تا شرکت بیمه‌ای، مدارک را به منظور تایید نهایی به پزشک مورد اعتماد شرکت ارسال کند و در صورت تایید پزشک، مبلغ مورد نظر به بیمه گذار پرداخت شود.

در انتها امیدواریم توانسته باشید همه چیز را درباره پوشش امراض خاص بیمه عمر یاد بگیرید، ولی اگر باز هم سوالی در مورد این که پوشش بیماری های خاص بیمه عمر و یا سقف هزینه درمان آن داشتید، از طریق بخش دیدگاه با تیم بیمه آگاه در ارتباط باشید.

نظرتان را درج کنید