جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
5 عامل مهم در تعیین هزینه بیمه عمر

5 عامل مهم در تعیین هزینه بیمه عمر

به طور معمول هزینه های بیمه عمر را شرکت های بیمه براساس چارچوب آیین نامه های بیمه مرکزی تعیین می‌کنند. در این مطلب 6 عامل رایج را بررسی خواهیم کرد که بر هزینه های بیمه عمر تأثیرگذار بوده و باید قبل از درخواست بیمه نامه از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

عامل اول: تعیین نوع بیمه نامه عمر

برای خرید بیمه نامه عمر مناسب ابتدا باید با انواع بیمه عمر آشنا شوید.

بیمه های عمر انواع مختلفی دارد و دارای پوشش های متنوعی نیز می باشد که همه آنها هزینه‌های متفاوتی دارند. برهمین اساس اگر بخواهید هر کدام از انواع بیمه نامه‌های زندگی را خریداری کنید، باید مدت زمان و هزینه آن‌ها را در نظر بگیرید. برای مثال، بیمه نامه‌های تمام عمر که کل عمر یک فرد را پوشش می‌دهند، چون مدت آن طولانی است، بنابراین حق بیمه برای مدت طولانی تری نسبت به بیمه نامه‌های عمر زمانی با مدت معین پرداخت می شود. 

عامل دوم: تعیین سرمایه فوت

سرمایه فوت اصلی‌ترین پوشش در بیمه نامه عمر است، بدین ترتیب که؛ اگر در طول مدت بیمه نامه بیمه شده فوت کند، سرمایه فوت به ذینفع/ذینفعان فوت پرداخت می‌شود. بنابراین، هرچه سرمایه فوت بالاتری خریداری کنید، هزینه‌های بیمه عمر هم بیشتر خواهد شد. برای مثال، اگر قرار باشد بیمه نامه‌ای با سرمایه فوت به ارزش 50 میلیون تومان برای یک فرد بیست ساله خریداری کنید، حق بیمه آن بیشتر از همان نوع بیمه نامه با سرمایه فوت به ارزش 20 میلیون تومان برای همان فرد خواهد بود.

عامل سوم: سن بیمه گذار

“سن” یکی دیگر از عوامل رایج در تعیین حق بیمه در بیمه عمر شماست. در واقع، هر چه سن بالاتر باشد، بیمه عمر حق بیمه بالاتری دارد زیرا اصولاً افراد جوان‌تر، امید به زندگی بیشتری دارند و از طرفی سالم‌تر هم هستند.

برای مثال، اگر شما در دهه بیست زندگی خود هستید، انتظار می‌رود که از یک فرد شصت ساله که درخواست خرید بیمه نامه عمر داده است، زندگی طولانی‌تری داشته باشید. این موضوع نشان می‌دهد که یک جوان بیست ساله از نظر آماری کمتر احتمال دارد فوت کند و به همین دلیل زمان بیشتری برای پرداخت حق بیمه دارد.

عوامل تاثیر گذار در تعیین هزینه بیمه عمر

عامل چهارم: وضعیت سلامتی فرد

هنگام درخواست برای خرید بیمه عمر، شرکت‌های بیمه سلامت شما را از طریق تکمیل فرم پیشنهاد (فرم پرسشنامه) بررسی می‌کنند. پس از بررسی اطلاعاتی که از وضعیت سلامتی خود و سوابق خانوادگی اعلام کرده‌اید، ممکن است شما جهت انجام برخی از آزمایشات پزشکی به یک مرکز درمانی معرفی شوید. زیرا سلامت شما بر نرخ بیمه عمر تأثیر می‌گذارد.

پس از بررسی‌های انجام شده، یکی از سه نتیجه زیر حاصل خواهد شد:

  1. اگر کاملاً سالم هستید و عادات خوبی دارید، بیمه نامه با شرایط عادی صادر می‌شود.
  2. اگر شرایط و وضعیت سلامتی خاصی دارید، ممکن است نیاز به دریافت حق بیمه بالاتر از حالت عادی باشد. 
  3. اگر یک بیماری جدی و تهدید کننده (به عنوان مثال سرطان) دارید، به احتمال زیاد درخواست شما رد می‌شود. 

نکته: در مورد درخواست بیمه عمر، تاریخچه یا سوابق خانواده نیز اهمیت دارد. شرکت بیمه در مورد سابقه پزشکی اعضای درجه یک خانواده (به عنوان مثال والدین و خواهر و برادر) سؤال خواهد کرد. اگر اعضای درجه یک خانواده سابقه مشکلات سلامتی دارند، این موارد ممکن است هزینه‌های بیمه عمر را افزایش دهد، زیرا ممکن است بیمه‌گر نگران باشد که شما هم همین مشکلات را در آینده داشته باشید. 

5 عامل مهم در تعیین مبلغ بیمه عمر

عامل پنجم: شغل و سبک زندگی

شرکت‌های بیمه عمر در مورد شغل و سبک زندگی شما (به عنوان مثال سرگرمی‌ها) اطلاعات کسب می‌کنند. برای مثال، اگر شغل شما پرخطر باشد، ممکن است مجبور شوید برای جبران این خطر اضافی، حق بیمه بیشتری بپردازید. یا اگر همیشه و به صورت مرتب سرگرمی‌ یا ورزش های پرخطر مثل چتربازی یا رانندگی با ماشین مسابقه دارید، ممکن است هزینه بیشتری را برای دریافت بیمه عمر پرداخت کنید. همچنین شرکت بیمه ممکن است سوابق رانندگی شما را بررسی کند و چنانچه به صورت مستمر مسافرت زمینی، هوایی و … داشته باشید، می‌تواند منجر به هزینه بالاتر یا حتی رد پوشش حوادث شود.

سخن پایانی

پس از مطالعه این 5 عامل رایج، اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه هزینه بیمه عمر خود را تعیین کنید، با یک نماینده که نسبت به تمامی این عوامل اطلاعات کامل و جامعی دارد، تماس بگیرید تا شما را به درستی راهنمایی کند. 

شرکت‌های بیمه در پایان فرایند بالا، جدول نهایی قیمت و سایر شرایط را به شما ارائه خواهند کرد. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قرارداد بیمه عمر را بپذیرید یا خیر. در هر صورت دانستن این عوامل از قبل می‌تواند به شما ایده بهتری بدهد.

نظرتان را درج کنید