جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه عمر و ضروریت آن در مراحل مختلف زندگی

بیمه عمر و ضروریت آن در مراحل مختلف زندگی

بیمه عمر در هر مرحله از زندگی چه در دوران کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و حتی میانسالی ضروری است. 

ضریب نفوذ بیمه در ایران بسیار پایین است و براساس سالنامه های آماری بیمه مرکزی ج.ا.ا، در سال مالی 1400 تنها 2.5 درصد بوده است که 2.3 درصد آن مربوط به بیمه های غیر زندگی و مابقی مربوط به بیمه های زندگی است و در واقع یک سوم میانگین جهانی. 

خیلی از مردم بیمه عمر را بعنوان یک کالای غیر ضروری می دانند که فقط در هنگام بروز حوادث ناگوار ممکن است به کار آید. اما بیمه های عمر کارکرد مهم دیگری از جمله ایجاد سبد سرمایه گذاری را نیز دارد. به همین دلیل مهم نیست در کدام مرحله از زندگی تان هستید، با این حال بیمه عمر می تواند به عنوان یک پایه مالی و سرمایه گذاری عمل کند. پس با توجه به ماهیت بیمه های عمر که امنیت و آرامش خاطر مالی به همراه دارد، بنابراین می تواند یک چشم انداز مناسب برای همه افراد در مراحل مختلف زندگی ایجاد نماید.

چرا بیمه عمر در هر مرحله از زندگی ضروری است؟

در 20 سالگی

20 سالگی سنی است که اکثر مردم برای اولین بار طعم آزادی مالی را می چشند. ممکن است اولین شغل خود را شروع کنند یا اولین کسب و کار خود را در دهه 20 زندگی راه اندازی نمایند. همچنین ممکن است برخی افراد در این سنین از خانواده و عزیزان خود مراقبت کنند.

در این مرحله، خرید بیمه عمر نوعی برنامه ریزی مالی برای آینده خواهد بود. با این حال، بسیاری از افراد غالباً مطمئن نیستند که از کجا باید شروع کنند؟ بهترین قرارداد بیمه کدام است؟ و چقدر باید در این بیمه نامه، سرمایه گذاری نمایند؟ ادامه این مطلب به بسیاری از سوالات پاسخ خواهد داد:

  • بیمه عمر زمانی (مدت معین) به نوعی “امنیت مالی” را در مواجهه با حوادث ناگوار ایجاد می کند. در واقع اگر یک بیمه نامه عمر زمانی با سرمایه مناسب که متناسب با شرایط فرد تهیه شود، تا حدودی می تواند نگرانی های مالی آینده را کاهش دهد. 
  • طرح های بیمه ای که در آنها از شاخص های مالی استفاده شده است مانند بیمه های عمر و سرمایه گذاری، این امکان را می دهد که در مسیرهای سرمایه گذاری هم راستا با بازارهای مالی با بازدهی جذاب و البته طولانی مدت، سرمایه گذاری صورت پذیرد. این بیمه نامه ها تا حدودی به تعیین اهداف مالی مانند خرید ماشین، اولین خانه، یک سفر هیجان انگیز و غیره کمک می کنند. 
  • آینده هرگز قابل پیش بینی نیست به همین دلیل باید برنامه ریزی مناسبی برای نمود. برای مثال پوشش های مربوط به بیماری های خاص بسیار ضروری است و در مواردی که مشکلات پزشکی پیش می آید می تواند از نظر مالی کمک کننده باشد و در واقع امنیت مالی فراهم نماید. بنابراین اگر در سن 20 سالگی یک طرح بیمه درمانی داشته باشیم، این یک مزیت به حساب می آید.

در 30 سالگی

در دهه 30 زندگی، بسیاری از ما شروع به تحکیم شغل و حرفه و زندگی مان می کنیم و استقلال مالی کسب می کنیم. بسیاری از افراد ازدواج می کنند و خانواده تشکیل می دهند، خانه می خرند و اقداماتی را که موجب ثبات بیشتر می شود را انجام می دهند. از این رو معمولاً مسئولیت های مالی افزایش می یابد و بیمه عمر در این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می کند. بنابراین اگر در 30 سالگی خود هستید، باید استراتژی های زیر را در نظر بگیرید:

  • خرید یک بیمه نامه بلند مدت برای تأمین امنیت مالی خانواده
  • یک طرح سرمایه گذاری مناسب با برگشت پول برای اهداف مالی بزرگتر
  • در صورتیکه صاحب فرزند هستید، از طرح های بیمه ای که مناسب آینده کودکان است، استفاده کنید.
  • استفاده از طرح های درمانی در مواقع اضطراری پزشکی برای محافظت مالی بیشتر.

براساس آنچه که در بالا گفته شد، بنظر می رسد بخشی از نگرانی ها درخصوص اینکه ممکن است سن و سال ما برای خرید بیمه عمر مناسب نباشد، رفع می گردد. به همین خاطر می توانید با آسودگی خیال برای خرید بیمه نامه در هر سنی که هستید اقدام کنید.

چرا بیمه عمر ضروری است

در 40 سالگی

همانطور که وارد دهه 40 زندگی خود می شوید، ممکن است به برخی از اهداف خود رسیده باشید. به عنوان مثال، ممکن است یک سرمایه گذاری برای آینده فرزند/فرزندان خود ایجاد کرده باشید یا خانه ای خریداری کرده باشید. در این مرحله اغلب بر ایجاد پایه های مالی و افزایش دارایی ها و وضعیت سلامتی تان تمرکز دارید و زمان آن است که مطمئن شویدآینده خانواده تان تضمین شده است. همچنین دهه 40 زمانی است که باید برای بازنشستگی برنامه ریزی نمایید. در این مرحله، طرح های بیمه عمر زیر بسیار مرتبط می شوند:

  • طرح های بیمه زمانی (مدت معین) به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب (اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید).
  • بیمه های درمانی برای فوریت های پزشکی پیش بینی نشده
  • یک بیمه نامه وابسته به شاخص مالی برای اهداف مالی و سرمایه گذاری 
  • یک برنامه ریزی برای دوران بازنشستگیِ راحت، ضروری است.

در دهه 50

هر چه سن افزایش می یابد، تمرکز برای دوران بازنشستگی و در نتیجه برنامه ریزی مالی برای آن هم بیشتر می شود. در اینجا چند طرح بیمه عمر مناسب در این مرحله آورده شده است:

  • طرح های متصل به شاخص های مالی
  • قرارداد های مستمری بازنشستگی
  • طرح های بیمه درمان نیز با افزایش سن اهمیت می یابد، چرا که در شرایط اضطراری پزشکی، کمک مالی ضروری است.

پس از بازنشستگی

همه ما خواهان یک زندگی راحت با بودجه کافی در دوران بازنشستگی هستیم. در این مرحله، بیمه های مکمل بازنشستگی مفید هستند. در این قرارداد، امکان دریافت مستمری مادام العمر وجود دارد و بنابراین به ایجاد منبع درآمد منظم کمک می کند.

سخن پایانی

طرح های بیمه عمر به اشکال مختلفی ارائه می شوند و هر نوع از این طرح ها، راه حل منحصر به فردی را برای دستیابی به اهداف مالی در مراحل مختلف زندگی، ارائه می دهد. مهم نیست که در حال حاضر در چه مرحله ای از زندگی هستید، مهم این است که می توانید یک بیمه نامه عمر مناسب برای خود پیدا کنید.

نظرتان را درج کنید