جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه عمر گروهی چیست؟

بیمه عمر گروهی چیست؟

بیمه عمر گروهی یا بیمه زندگی گروهی نوعی از بیمه‌های عمر است که از سوی شرکت ها برای کارکنان تهیه می شود. از این منظر این بیمه خیلی شبیه بیمه تامین اجتماعی است که به صورت گروهی برای همه کارکنان تهیه می شود. در ادامه این مطلب به صورت کامل توضیح دادیم که بیمه عمر گروهی چیست و چه کاربردهایی دارد. در ادامه همراه ما باشید.

در مورد بیمه عمر گروهی چه می دانید؟

به صورت کلی استفاده از بیمه عمر یکی از موثرترین راه ها برای جبران حوادث و اتفاقات غیر قابل پیش بینی در آینده است که طرح های مختلفی با شرایط گوناگون دارد و یکی از این طرح ها، بیمه عمر و حوادث گروهی است که معمولاً برای کارمندان، کارکنان شرکت ها، کارخانه ها و سازمان های مختلف ارائه می شود. بیمه ای که تحت عنوان بیمه عمرو حوادث گروهی ارائه می شود می تواند شامل پوشش خطر فوت، نقص عضو و هزینه های درمانی باشد.

برای درک بهتر این بیمه حتما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب بیمه عمر چیست را بخوانید. در این مطلب به صورت جامع و کامل بیمه عمر تشریح شده است و همچنین توضیح داده شده که این بیمه نامه مهم و حیاتی چه کاربردهایی دارد. در ادامه اجازه بدهید که ابتدا انواع بیمه عمر گروهی را معرفی کنیم.

بیمه عمر گروهی برای چه افرادی مناسب است؟

با در نظر گرفتن این موضوع که بیمه عمر گروهی از همه مزیت های بیمه های عمر زمانی برخوردار است، برای تمامی افرادی که به نوعی متصل به یک سازمان، شرکت یا اداره هستند می تواند گزینه مناسبی باشد و تفاوتی ندارد که شما در چه موقعیت شغلی هستید و چطور با سازمان مورد نظر خود همکاری داشته باشید. همچنین کارمندان تازه وارد، مدیران و … می توانند متناسب با شرایط خود از این بیمه نامه و مزایای آن بهره مند شوند.

البته با در نظر گرفتن این که معمولاً این طرح های بیمه ای در کنار بیمه حادثه ارائه می شود، افرادی که شغل آن ها ریسک به مراتب بالاتری دارد، بهتر است حتماً از طرف سازمان یا کارخانه خود، قرارداد بیمه عمر و حوادث گروهی را داشته باشند.

  • در واقع “بیمه عمر و حوادث گروهی” یکی از مزایای شغلی است که سازمان ها به پرسنل خود ارائه می دهند. بدین صورت که چنانچه یکی از پرسنل آنها به هر علت فوت کرد یا به دلیل بیماری یا حادثه متحمل هزینه شوند، از نظر مالی آنها را تامین کند.
  • از طرفی دولت ها جهت رفاه حال کارمندان خود، سالهای سال است که بیمه های عمر و حوادث گروهی را ارائه می‌دهند؛ این طرح تحت عنوان «بیمه عمر و حوادث گروهی کارکنان دولت» شناخته می شود. این طرح به صورت مجزا از طرح های معمول بیمه عمر و حوادث گروهی ارائه می شود و دارای سرمایه و حق بیمه مشخص و تعیین شده از سوی دولت است.

انواع بیمه عمر گروهی

بیمه عمر گروهی یک طرح بیمه عمر است که از سوی کارفرمایان برای کارمندان ارائه می شود. خود این بیمه نامه انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیمه عمر و حوادث گروهی

بیمه عمر حوادث گروهی در حقیقت ترکیبی از بیمه عمر زمانی و بیمه حوادث می باشد. در بیمه عمر و حوادث گروهی؛ شرکت‌ ها یا سازمان‌ ها قادرند در کنار بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه درمان تکمیلی، برای کارمندان خود بیمه عمر و حوادث گروهی نیز تهیه کنند.

در این نوع از بیمه، مبلغ حق بیمه از حقوق کارکنان کسر و به صورت یکجا به حساب شرکت بیمه واریز می شود. ضمناً در بسیاری از سازمان ها جهت رفاه حال کارکنان، بخشی از حق بیمه نیز توسط کارفرما بعنوان تسهیلات رفاهی تأمین می شود.

پوشش‌ ها، تعهدات و شرایط بیمه عمر و حوادث گروهی با بیمه های عمر انفرادی تفاوتی ندارد و اصلی ترین فرق آن در نوع قرارداد منعقد شده است.

انواع بیمه عمر حوادث گروهی:

  • بیمه حوادث کارکنان: کارکنان شرکت‌ ها و سازمان های دولتی (یا بعضاً خصوصی) در مقابل حوادث به صورت ۲۴ ساعته به صورت شغلی و غیر شغلی تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت.
  • بیمه حوادث خانواده: سرپرستان خانواده با استفاده از این بیمه قادرند کل اعضای خانواده خود را در برابر حوادثی که امکان دارد در طول مدت ۲۴ ساعت شبانه روز رخ دهد، بیمه کنند.
  • بیمه حوادث دانش آموزی: در این بیمه با توجه به قراردادی که سازمان آموزش و پرورش و شرکت بیمه ای منعقد می شود، دانش آموزان تحت پوشش بیمه حوادث قرار خواهند گرفت.
  • بیمه حوادث نوروزی: سرپرستان خانواده می توانند با پرداخت حق بیمه خانواده های خود را در مقابل حوادثی که امکان دارد در تعطیلات نوروزی در داخل ایران رخ دهد، بیمه کنند.
  • بیمه حوادث مهد کودک ها: کودکان در مهدکودک با توجه به توافقی که بین شرکت بیمه و سازمان آموزش و پرورش یا بهزیستی منعقد می شود، تحت پوشش بیمه حوادث قرار خواهند گرفت.
  • بیمه حوادث دانشجویی: بیمه حوادث دانشجویی به شکل قراردادی بین وزارت علوم و شرکت‌ های بیمه ای انجام می شود که دانشجویان را در برابر حوادث و خطراتی که می تواند اتفاق افتد، تحت پوشش قرار می دهد.

بیمه عمر و حوادث گروهی چه پوشش هایی دارد؟

بیمه عمر و حوادث گروهی طرح های مختلفی دارد که پوشش های متفاوتی را به همراه می آورد ولی به شکل کلی این پوشش ها به شرح زیر خواهد بود:

  • فوت به هر علت
  • فوت بر اثر حادثه
  • نقص عضو به علت حادثه
  • هزینه‌های پزشکی به علت حادثه
  • از کار افتادگی به علت حادثه به صورت دائم یا جزئی

شرایط خرید بیمه عمر گروهی

به منظور خرید بیمه عمر و حوادث گروهی به صورت معمول، لازم است بیمه گر اطلاعات زیر را از سازمان های متقاضی دریافت کند که به شرح زیر است:

  • طبقه های شغلی: تعیین ریسک بیمه شدگان در بیمه نامه عمر گروهی مطابق با طبقه بندی شغلی آن ها در سازمان قابل انجام است. لذا طبق متوسط ریسکی که از طریق طبقه های شغلی فعال در آن سازمان اعلام می شود، قیمت مشخص خواهد شد. بدیهی است که سازمان‌ هایی که ریسک شغلی بیشتری دارند، بایستی به مراتب حق بیمه های بیشتری بپردازند.
  • میزان سرمایه و پوشش های مورد نیاز: سرمایه و پوشش‌ های این بیمه نامه با توجه به حق بیمه اندکی که می پردازید، ارزنده است؛ لذا سازمان ها قادرند به سادگی از طریق پرداخت حق بیمه اندک، این بیمه نامه را برای تمامی کارکنان خود تهیه فرمایند. سقف پوشش ها و سرمایه مورد نیاز از طرف بیمه گذاران و مطابق با شرایط بیمه نامه مشخص می شود. بنابراین هر شرکت بیمه با توجه به شرایط و مشخصات شغلی، سنی و پوشش ها و سرمایه بیمه نامه به سازمان ها و شرکت های گوناگون نرخ مورد نظر خود را اعلام می کند.
  • میانگین سنی بیمه شده‌ ها: متوسط سن بیمه شوندگان یکی دیگر از معیارهای اصلی در محاسبه نرخ این بیمه نامه است؛ بنابراین در تمامی شرکت های بیمه ای، میانگین سنی در اعلام نرخ بیمه عمر و حوادث منظور خواهد شد.

مزایای بیمه عمر گروهی

  • می توانید تخفیف بیمه‌ ای دریافت کنید- یعنی از حق بیمه معمول بیمه نامه ها، مبلغ کمتری پرداخت خواهید کرد.
  • نرخ حق بیمه برای کلیه بیمه‌ شده‌ ها یکسان است؛ میانگین سنی در نظر گرفته می شود.
  • شرایط و مقررات بیمه‌ نامه انعطاف پذیری بالایی دارد، بر حسب شرایط درخواستی سازمان های متقاضی و توافق بیمه گر.
  • در بیشتر موارد به انجام آزمایش های مختلف نیاز نیست، چون تعداد بیمه شدگان زیاد بوده و ریسک بین گروه تقسیم می شود.
  • در هر دوره می توانید افراد جدید را به گروه خود اضافه کنید؛ افراد جدید الاستخدام و جدید الورود.
  • مبلغ حق بیمه نسبت به بیمه عمر انفرادی یا بیمه حوادث انفرادی کم تر است.
  • امکان پرداخت حق بیمه‌ ها به شکل اتوماتیک و به صورت کسر از حقوق وجود دارد.
  • با توافق بیمه گر می توان بیمه‌ نامه را به شکل انفرادی در صورت تغییر شغل یا خروج از سازمان به هر دلیلی ادامه داد.
  • خانواده بیمه‌ شده از قابلیت های مالی بیمه در زمان فوت یا تقص عضو و ازکارافتادگی دائم بیمه شده برخوردار می شود.

از کجا بیمه عمر گروهی تهیه کنیم؟

شاید مهم ترین نکته ای که در زمان خرید بیمه های عمر گروهی باید در نظر داشته باشید، شرایط و میزان تعهدات قید شده در قرارداد بیمه نامه است که توسط شرکت بیمه ای مورد نظر ارائه می شود.

برای مثال میزان پرداخت سود قطعی و همین طور سقف پرداخت غرامت فوت در طرح های بیمه ای گوناگون برای شرکت های مختلف، متفاوت است؛ پس باید با دقت شرایط تمامی طرح ها از شرکت های مختلف را بررسی کنید.

به منظور تهیه بیمه عمر گروهی برای کارکنان یک سازمان، بایستی طرح بیمه ای خاصی از شرکتی را انتخاب کنید که در کنار این که حق بیمه اندکی از حقوق کارکنان کسر می شود، پوشش های متنوعی با سقف تعهدات پرداختی بیشتر برای آن ها به ارمغان آید.

البته در کنار مواردی که گفتیم، توانگری مالی شرکت بیمه نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که ما باید اطمینان داشته باشید که شرکت بیمه مورد نظر، در زمان نیاز، می تواند به تعهدات مالی خود سریعاً عمل کند. یعنی به محض حادثه دلخراش برای یکی از کارمندان، شرکت بیمه بصورت فوری خسارت را به خانواده وی پرداخت کند.

نرخ حق بیمه پرداختی چگونه مشخص می شود؟

به صورت کلی مواردی مانند سن بیمه شدگان، تعداد افراد بیمه شده، شغل افراد، محل کار آن ها، سقف درخواستی پوشش ها، مدت اعتبار بیمه نامه، تخفیفات بیمه ای و خسارت های پیش آمده پیشین، در تعیین نرخ حق بیمه پرداختی بیمه شدگان تاثیر بسزایی خواهند داشت.

برای خرید بیمه گروهی چه مدارکی نیاز است؟

زمانی که کارفرما بخواهد در راستای خرید بیمه عمر و حوادث گروهی برای کارکنان خود اقدام کند، مدارک مورد نیاز طبق اعلام شرکت بیمه بایستی تسلیم بیمه گر شود. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نام شرکت
  • عنوان شغلی افراد
  • نوع فعالیت بیمه گذار
  • میانگین سنی کارکنان
  • درخواست کتبی کارفرما
  • لیست اسامی کل کارکنان
  • محل صدور شناسنامه کارمندان
  • نام و نام خانوادگی همه کارکنان
  • کد ملی و شماره شناسنامه همه کارکنان
  • تکمیل فرم تعیین ذینفع در صورت فوت

نکته: بیمه حوادث گروهی معمولاً برای آن دسته از کارکنانی صادر می شود که سنشان از 65 سال کمتر باشد. لذا افراد با سن بیشتر از 65 سال، قادر به تهیه این نوع از بیمه عمر و حوادث گروهی نخواهند بود. لازم به ذکر است سقف سنی اعلام شده در هر شرکت بیمه ممکن است متفاوت باشد.

سخن پایانی

در این مطلب قصد ما این بود که توضیح دهیم بیمه عمر گروهی چیست و چه مزایایی دارد. همچنین در این مطلب توضیح دادیم که نرخ این بیمه چقدر است و چطور می توانید آن را تهیه کنید. در انتها امیدواریم توانسته باشیم همه اطلاعات لازم در مورد بیمه زندگی گروهی را به شما بدهیم، ولی اگر بازهم سوالی در مورد بیمه عمر و حوادث گروهی داشتید، از طریق بخش دیدگاه با تیم بیمه آگاه در ارتباط باشید.

 

نظرتان را درج کنید