جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اشتباهات رایج خرید بیمه عمر

اشتباهات رایج خرید بیمه عمر

اشتباهات رایجی در خرید بیمه عمر وجود دارد که در این مطلب چهار مورد از پر تکرارترین آنها ارائه می گردد. این اشتباهات ممکن است گاهی باعث شود که بیمه عمر مناسبی خریداری نکرده و به سود شما نباشد. در ادامه با این اشتباهات آشنا می شوید.

اشتباه اول: عدم انجام تحقیقات لازم

بیمه نامه عمر را نمی توان با بی دقتی و از روی بی حوصلگی خریداری کرد. پس ابتدا باید تحقیق کنید تا مطمئن شوید شرکتی که با آن کار می‌کنید از نظر مالی با ثبات است یا خیر. همچنین اگر برای اولین بار است که بیمه می‌خرید، حتماً با یک نماینده بیمه که تجربه زیادی در رابطه با بیمه های زندگی دارد کار کنید. شما نماینده‌ای می‌خواهید که بتواند محصول را به وضوح برای شما توضیح دهد. اگر نماینده در مورد شرایط، انواع طرح‌های بیمه‌ای، سؤالات شما و… را نمی‌تواند توضیح دهد و همچنین نمی تواند در مورد چگونگی پرداخت مزایای آن با شما مذاکره کند، او را رها کنید و به سراغ نماینده‌ای کار بلد بروید.

وقتی برای خرید بیمه شخص ثالث خودرو مراجعه می‌کنید، شرایط و قیمت‌ها کاملاً واضح و مشخص است، ولی برای خرید بیمه نامه عمر باید وقت بیشتری بگذارید. درآمد و نیازهای مالی خود را بررسی کنید تا میزان پوشش‌های مورد نیاز خود را تعیین کنید. همچنین به این فکر کنید که برای چه مدتی به این بیمه نامه نیاز دارید.

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر بیمه‌نامه‌های عمر و تفاوت آن‌ها مطلب انواع بیمه عمر را مطالعه کنید. در این مطلب توضیح دادیم که بیمه‌های عمر به چند دسته تقسیم می‌شوند و هر کدام چه شرایط و چه مزایایی دارند.

اشتباه دوم: نداشتن نگاه بلندمدت

برخی از افراد به خصوص در دوران جوانی، احساس می‌کنند هیچ عاملی نمی‌تواند آن‌ها را در زندگی مغلوب کند. این افراد معمولاً به حوادث و اتفاقاتی که ممکن است در آینده برای آنها اتفاق بیافتد، ندارند. برای مثال ممکن است سیگار بکشند یا دچار اضافه وزن شوند اما هرگز تصور نخواهند کرد که ممکن است دچار بیماری یا حوادث ناگوار دیگر شوند.

برخی از افراد نیز دارای فعالیت های پرخطری مثل یک شغل پرخطر یا ورزش حرفه ای هستند که ممکن است ریسک فوت آنها را افزایش دهد اما با این حال ممکن است هرگز به داشتن یک بیمه نامه عمر فکر نکنند.

اشتباهات رایج که در زمان خرید بیمه عمر اتفاق می افتد

اشتباه سوم: رد شدن در آزمایش های پزشکی

هنگام تقاضا برای بیمه نامه عمر گاهی ممکن است شرکت بیمه از شما آزمایشات پزشکی درخواست نماید که به همین دلیل از خرید بیمه نامه منصرف شوید.

می‌توانید بیمه نامه‌ای را انتخاب کنید که نیازی به معاینه پزشکی ندارد. در هر حال، طرح‌هایی که نیازی به معاینه پزشکی ندارند، بسیار بیشتر از طرح‌هایی است که نیازی به معاینه پزشکی دارند. در واقع برای خرید بیمه نامه با سرمایه فوت نه چندان بالا، چنانچه از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید، نیازی به آزمایشات پزشکی نیست. حتی ممکن است یک بیماری مزمن داشته باشید ولی باز هم نیازی به آزمایشات پزشکی نباشد.

اشتباه چهارم: عدم صداقت هنگام درخواست بیمه عمر

در قانون بیمه، اصلی وجود دارد به نام «اصل حد اعلای حسن نیت»؛ یعنی افراد هنگام خرید بیمه نامه باید در ارائه اطلاعات در مورد خود بیشترین حد حسن نیت و صداقت را داشته باشند. البته شرکت بیمه هم مستثنا از این اصل نیست و باید شرایط بیمه نامه‌ها را به صورت کامل و دقیق به بیمه گذار ارائه کند.

وقتی تقاضای بیمه عمر می‌دهید، شاید عدم ارائه حقایق درباره خودتان وسوسه انگیز بنظر بیاید و در این صورت نرخ بهتری را دریافت کنید و تصور کنید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

در این حالت نه تنها فرد در معرض خطر از دست دادن هر گونه مزایای بیمه نامه قرار می‌گیرد، بلکه طبق اصل حد اعلای حسن مرتکب کلاهبرداری بیمه‌ای نیز هست که آن نیز جرم محسوب می‌شود. اگر شرکت بیمه در زمانی که واقعاً به بیمه نامه نیاز دارید، به دلیل عدم رعایت حسن نیت در ارائه اطلاعات آن را باطل کند؛ ارزش آن را ندارد که مبالغی را که پرداخت کرده‌اید و پس انداز خوبی ایجاد شده است را از دست دهید.

سخن پایانی

در این مطلب قصد ما این بود که شما را با اشتباهات رایج خرید بیمه عمر آشنا کنیم. دریافت بیمه نامه‌های عمر به دلیل طولانی مدت بودن نیازمند دقت بالاتری نسبت به سایر انواع بیمه نامه‌ها است و باید زمان بیشتری را برای بررسی روی طرح‌های بیمه‌ای و همچنین انتخاب شرکت بیمه انجام شود، چرا که اگر بی گدار به آب زد و پس از چندین سال متوجه اشتباه خود در خرید بیمه نامه شوید، زمان مفیدی را از دست داده‌اید.

نظرتان را درج کنید