جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیمه عمر در دوران بازنشستگی آری یا خیر!؟

بیمه عمر در دوران بازنشستگی آری یا خیر!؟

بیمه عمر یک بیمه آینده نگرانه برای بستگان و اعضای خانواده در زمان‌هایی است که دیگر شما در کنار آن‌ها نیستید. این بیمه مناسب افرادی است که به فکر آینده هستند و می‌خواهند از آینده خانواده خود حتی پس از مرگ مطمئن باشند. از این نظر شاید برخی از افراد این نگاه را به حقوق بازنشستگی هم داشته باشند، در صورتی که بسیاری از افراد پس از بازنشستگی از نظر مالی در وضعیت پایین تری نسبت به زمان اشتغال شان قرار می‌گیرند.

در این حالت نمی‌توان تنها به حقوق بازنشستگی بسنده کرد و باید به فکر چاره‌ای دیگر بود. یکی از راه‌های بسیار کمک کننده می‌تواند بیمه عمر باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که آیا بیمه عمر پس از بازنشستگی کاربردی دارد یا خیر.

بیمه عمر در دوران بازنشستگی

قبل از اینکه به موضوع اصلی این مطلب بپردازیم، اجازه بدهید نگاهی داشته باشیم به تعریف بیمه عمر. همانطور که در مقاله بیمه عمر چیست به صورت کامل و مفصل توضیح دادیم، بیمه عمر یک قرارداد بین شما و شرکت بیمه است، که طبق این قرارداد با پرداخت ماهانه، سالانه و … یک رقم توافق شده، پس از زمان اتمام قرارداد مبلغ بیمه یا اندوخته بیمه عمر خود را دریافت می‌کنید. حال این بیمه‌ها پوشش‌ها و شرایط مختلفی دارند که توضیح آن‌ها را پیش‌تر در مقالات مرتبط با آن داده‌ایم.

برگردیم به موضوع اصلی یعنی این سؤال که آیا در دوران بازنشستگی به بیمه عمر نیاز داریم یا خیر؟

برای پاسخ به این سؤال لطفاً به تمام این سناریوها دقت کنید:

  • ممکن است که به هر دلیل بخواهید زودتر از موعد بازنشسته شوید.
  • ممکن است پولی در حساب تان باشد که با آن کاری انجام نداده‌اید و دیگر زمانی برای سرمایه گذاری نداشته باشید.
  • ممکن است نیاز به تأمین هزینه‌های دوران سالمندی داشته باشید.
  • ممکن است فرزندانی در خانه داشته باشید که همچنان به شما وابسته هستند.
  • ممکن است یکی از اعضای خانواده مانند والدین سالخورده یا خواهر و برادری که نیازهای خاصی دارند در خانه داشته باشید و باید از او حمایت مالی ‌کنید.

نکته اصلی این است: اگر به کسی قرضی دارید، نگران آینده شخصی هستید، یا کسی از نظر مالی به شما وابسته است، پس شما به بیمه عمر نیاز دارید و فقط به این دلیل که شما بازنشسته یا مسن هستید به این معنی نیست که این سه چیز از بین رفته است.

در همه مواردی که در بالا ذکر شد، می‌بینید که ممکن است حقوق بازنشستگی نتواند به تنهایی برای شما نجات بخش باشد. در خصوص این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مطلب بیمه عمر افراد بالای 50 سال را هم بخوانید. در آن مطلب توضیح دادیم که خرید بیمه عمر برای افرادی که در سنین بالای 50 سالگی هستند، چه مزایایی خواهد داشت.

در ادامه سؤالاتی را توضیح دادیم که ممکن است برای افراد بازنشسته‌ای که می‌خواهند بیمه عمر بخرند، پیش بیاید.

آیا به همان میزان پوشش بیمه ای و سرمایه فوت نیاز دارم که قبلاً باید انجام می دادم؟

اگر بیمه عمر را بعنوان جایگزینی برای درآمد از دست رفته تان خریداری کرده اید و یا سرمایه گذاری های خود را می خواهید افزایش دهید، شاید نه!

اگر در طول سال های گذشته سرمایه گذاری کرده اید و آن را افزایش داده اید، ممکن است مشمول مالیات بر ارث شود که باید پس از مرگ وراث آن را پرداخت کند. ممکن است هنوز اقساط خرید خانه و یا سایر وام هایی که گرفته اید نیز وجود داشته باشد. بنابراین تا زمانی که در معرض مسائل مالی قرار دارید، به بیمه عمر نیاز خواهید داشت.

اگر من تاکنون بیمه عمر نداشته ام، آیا هنوز امکان خرید بیمه نامه در دوران بازنشستگی وجود دارد؟

بله حتماً. فمسن بودن شما به این معنی نیست که غیرقابل بیمه شدن هستید. دلیل دیگر برای داشتن بیمه عمر این است که ممکن است فاقد هر گونه بیمه‌ پایه مثل تأمین اجتماعی بوده باشید. برای فردی که هیچ‌گونه حقوق بازنشستگی ندارد، بسیار استرس آور است که پس از فوت وی چه اتفاقی برای همسر یا فرزندان وابسته به او خواهد افتاد. وقتی چنین فردی فوت کند، هیچ پولی به همسر وی پرداخت نمی‌شود. این یکی از رایج ترین اتفاقات ناراحت کننده است که همواره در جامعه آن را می‌بینیم و یا دست کم شنیده‌ایم. بیمه عمر می‌تواند تضمین کند که در قبال مبلغی که پرداخت می کنید با پرداخت سرمایه، آینده همسر یا فرزندان را تا حدی تضمین می کند.

 

بیمه عمر در دوران بازنشستگی

بیمه عمر در دوران بازنشستگی راهکاری مناسب و عقلانی برای تامین نسبی امنیت مالی اعضای خانواده شماست.

مزایای بیمه عمر در دوران بازنشستگی

فرض کنید نیازی به کمک هزینه فوت ندارید، اما با یک بیماری طولانی مدت و لاعلاج دست و پنجه نرم می‌کنید و ممکن است پول نقد کافی برای پرداخت هزینه‌های پزشکی هم نداشته باشید؛ در اینجاست که می‌توانید از مزایای پوشش‌های بیمه‌ای بیمه نامه عمر استفاده کرده و مبالغی که از محل بیمه نامه خود دریافت می‌کنید، هزینه‌های مربوط به درمان خود را بپردازید.

از طرف دیگر در طرح‌های مربوط به بیمه‌های عمر و سرمایه گذاری، از مزایای اندوخته و سپرده گذاری هم بهره‌مند می‌شوید و به مراتب می‌توانید با پرداخت حق بیمه بالاتر نسبت به افزایش میزان سرمایه گذاری خود اقدام و در زمان‌هایی که به آن نیاز دارید با ارائه درخواست بیمه شرکت بیمه از آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که در مطلب مشاهده کردید، بیمه عمر در دوران بازنشستگی بسیار می‌تواند کمک کننده باشد. به قول معروف «ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است»؛ این ضرب المثل در خصوص بیمه عمر هم صدق می‌کند. اگرچه همواره خرید بیمه‌های عمر در سنین جوانی توصیه می‌شود، اما این هرگز به این معنی نیست که در سنین بالاتر یا حتی میان‌سالی نمی‌توان بیمه نامه عمر را خریداری کرد. فقط باید بدانید چه نیازی به آن خواهید داشت و ادامه زندگی را به چه ترتیبی می‌خواهید سپری کنید. در این صورت شما حتی در دوران بازنشستگی هم می‌توانید بیشترین سود را از خرید بیمه عمر ببرید.

نظرتان را درج کنید