جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
چرا افراد بیمه عمر را جدی نمی گیرند؟

چرا افراد بیمه عمر را جدی نمی گیرند؟

متاسفانه بسیاری از افراد، بیمه عمر را جزء هیچ کدام از برنامه ریزی های مالی خود در نظر نمی گیرند و اهمیتی برایشان ندارد. از نظر مردم دلایل زیادی برای نخریدن بیمه عمر وجود دارد که 10 مورد از شایع ترین دلایلی که می توان به آن اشاره کرد عبارت است از:

افراد فکر می کنند که به بیمه عمر نیاز ندارند

یکی از مهم ترین دلایل عدم خرید بیمه نامه عمر این است که افراد تصور می کنند بیمه عمر جزء نیازهای مالی اساسی زندگی آنها به حساب نمی آید. به ویژه در جوامعی که درگیر اقتصاد تورمی هستند، اصولاً این تفکر گستردگی بیشتری در بین اقشار مختلف جامعه دارد. اما چنین تفکری صحیح نیست؛ نکته اصلی این است که هر کسی که همسر یا فرزندانی دارد که به درآمد او وابستگی دارند (سرپرست خانواده)، بهتر است بیمه عمر داشته باشد. دلایل شخصی و تجاری دیگری هم برای خرید بیمه عمر وجود دارد، اما به نظر می رسد تداوم و حمایت از خانواده یکی بزرگترین دلایل برای خرید بیمه نامه عمر است.

همچنین در خصوص افرادی که سرپرست خانواده نیستند و افرادی وابسته به درآمد خود ندارند، ممکن است واقعاً نیازی به بیمه عمر نداشته باشند. اما این افراد می توانند از مزایای بیمه عمر در زمان حیات خود از جمله؛ پرداخت برخی از هزینه ها در دوران پیری شامل هزینه بیماری های صعب العلاج، ازکارافتادگی و کمک هزینه مراقبت از خود استفاده نمایند و یا حتی برای امورات خیریه برنامه ای داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: ۶ عامل کلیدی تاثیرگذار بر هزینه های بیمه عمر

افراد فکر می کنند که نمی توانند حق بیمه را بپردازند

افراد معمولاً هزینه خرید یک بیمه نامه عمر را بسیار زیاد می دانند و بنابراین آن را از برنامه ریزی مالی خود حذف می کنند. اما باید در نظر گرفت که با یک تغییر جزئی در هزینه های زندگی، پرداخت حق بیمه یک بیمه نامه عمر به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

می توان با یک محاسبه ساده به این نتیحه رسید که آیا قادر به پرداخت حق بیمه هستیم یا خیر. بدین ترتیب که از خودمان بپرسیم: در ماه چقدر در رستوران، کافه، فروشگاه‌ها یا هزینه های کمتر ضروری صرف می کنیم؟ اگر پاسخ 200 تومان یا بالاتر باشد، نشان می‌دهد به راحتی می‌توانید از عهده پرداخت حق بیمه برآیید. 

لازم به توضیح است پرداخت حق بیمه در بیمه های عمر، کاملاً منعطف بوده و شرکت های بیمه، روش ها و مبالغ مختلفی را براساس توان مالی هر فردی طراحی کرده اند. با این حال برخی از افراد واقعاً نمی توانند حتی کمترین مبلغ را بپردازند.

به جز مواردی که در بالا اشاره شد، دلایل دیگری نیز وجود دارد که افراد نیازی به خرید بیمه نامه عمر احساس نمی کنند. از جمله:

  • عدم جذابیت بیمه عمر جذابتی. معمولاً برای انجام کاری که برایمان جذابیت ندارد اقدامی انجام نخواهیم داد و این کاملاً قابل پذیرش است.
  • برخی از افراد تمایل به خرید بیمه نامه عمر دارند اما در مورد آن بسیار سردرگم می شوند به این دلیل که در انبوهی از اطلاعات مربوط به؛ نوع طرح انتخابی، میزان پوشش ها، میزان حق بیمه، میزان سرمایه فوت و … غرق می شوند. 
  • بسیاری از افراد تمایلی به ارائه اطلاعات سلامتی خود و انجام برخی آزمایشات پزشکی را ندارند و بنابراین از خرید بیمه نامه عمر امتناع می ورزند. لازم است بدانید، تمامی افراد برای صدور بیمه نامه نیاز به آزمایشات و معاینات پزشکی ندارند و صرفاً وضعیت سلامت آنها مورد پرسش قرار می گیرد.
  • حتی ممکن است برخی افراد علاقه ای به تأمین آینده مالی خانواده خود در صورت فقدان خود نداشته باشند.  

سخن پایانی

براساس آنچه در بالا ذکر شد، بسیار مهم است که به نیازهای اساسی و ضروری زندگی خود و اعضاء خانواده بیاندیشیم و برنامه ریزی مالی مناسبی در طول زندگی در نظر بگیریم. آنچه اهمیت دارد دریافت اطلاعات مناسب از منابع معتبر و سپس بررسی موارد و گزینه های انتخابی است. سپس با آگاهی بیشتری راجع به نیاز به داشتن بیمه نامه عمر، می توان تصمیم گیری کرد.

نظرتان را درج کنید