جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نحوه تشکیل پرونده خسارت بیمه عمر

نحوه تشکیل پرونده خسارت بیمه عمر

تشکیل پرونده خسارت بیمه عمر چگونه است؟

در وضعیت اقتصادی حال حاضر کشور که تورم بصورت افسار گسیخته ای دامن گیر همه شده است، صحبت کردن در مورد بیمه عمر ممکن است کمی سخت باشد.

اگر متقاضی خرید بیمه عمر باشیم، نیاز به صرف زمانی برای بررسی پوشش های بیمه ای مورد نیاز و تعیین میزان سرمایه بیمه هستیم. در کنار این موارد، آگاهی در رابطه با نحوه تشکیل پرونده خسارت بسیار مهم است به ویژه اگر به عنوان ذینفع در یک بیمه نامه عمر معرفی شده باشیم. چرا ک اگر یکی از افراد درجه یک خانواده بیمه نامه ای خریداری نموده و اسم ما را بعنوان ذینفع فوت درج نموده باشد ،در این صورت لازم است اطلاعات صحیحی در دست داشته باشیم. 

اگرچه این موضوع بسیار دردناک و حتی فکر کردن به اینکه ممکن است روزی نیاز باشد که بخواهیم پرونده خسارت بیمه عمر یکی از عزیزان از دست رفته مان را تشکیل دهیم، ترسناک است؛ اما اگر واقع بین باشیم باید نسبت به روند انجام این امر آگاهی داشته تا در زمان نیاز از هر گونه تاخیر در این خصوص جلوگیری کنیم.

دلیل عمده این اطلاع رسانی این است که؛ تعداد زیادی از خسارت های بیمه عمر از طرف ذینفعان هیچ گاه به شرکت بیمه اعلام نمی شود. به این علت که مردم ممکن است از قراردادهای بیمه ای بی اطلاع باشند و یا ندانند ذینفع بیمه نامه هستند. به همین خاطر مطلع بودن و داشتن مستندات کامل و در دسترس، این روند را آسان خواهد کرد.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت پرونده خسارت

قبل از شروع فرآیند تشکیل پرونده خسارت فوت در بیمه عمر، می بایست به مراحل ذیل دقت کرده و سپس اقدام به ارائه مدارک به شرکت بیمه مربوطه نمایید: 

باید اطمینان حاصل کنید که به عنوان ذینفع بیمه نامه هستید. زیرا برای تشکیل پرونده خسارت بیمه عمر و دریافت سرمایه بیمه نامه، باید ذینفع بیمه نامه بود. 

باید بدانید بیمه نامه مربوط به کدام شرکت بیمه (بیمه گر) است و شماره بیمه نامه را هم بدانید. اگر اطلاعاتی از شرکت بیمه صادر کننده بیمه نامه نداشتید، می توانید از طریق مرجع بیمه مرکزی چ.ا.ا بعنوان نهاد ناظر اقدام به پیگیری نمایید.

جهت پاسخگویی به سؤالات اولیه خود با نماینده/کارگزار صحبت کنید. ممکن است بخواهید قبل از مطرح کردن درخواست خود به شرکت بیمه تماس بگیرید تا از نماینده بپرسید که چگونه مدارک مورد نیاز را به بهترین شکل آماده کنید. همچنین ممکن است بپرسید که روند کار شرکت چگونه است تا به شما کمک کنند.

یک کپی از گواهی فوت و مدارک پرونده خسارت داشته باشید. داشتن چند کپی از چندین سند مختلف مانند گواهی فوت یا مدارک بیمارستانی (درصورت بیماری) فرد فوت شده لازم است، زیرا برای اثبات ادعای خسارت به این موارد نیاز دارید.

پیشنهاد مطالعه: مدارک مورد نیاز پرونده خسارت بیمه عمر

نحوه تشکیل پرونده خسارت چگونه است؟

گام ۱: آماده سازی مدارک

زمانی که متوجه شدید به چه مدارکی نیاز دارید، آن ها را بصورت مرتب همراه با درخواست کتبی به شرکت بیمه تحویل دهید.

گام 2: با نماینده/کارگزار صحبت کنید

ابتدا باید با نماینده/کارگزار در مورد اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای ثبت پرونده خسارت صحبت کنید. با این حال، ممکن است سوالاتی داشته باشید:

  1. آیا نسبت به ارائه فرم اعلام خسارت فوت به همراه گواهی فوت نیاز دارید یا خیر؟
  2. آیا نیاز به پرکردن فرم های دیگری نیز می باشد یا خیر؟
  3. فرم ها را پس از تکمیل باید به کجا ارسال نمود، یا اینکه آیا شرکت بیمه می خواهد که فرم ها به صورت آنلاین ارسال شود یا خیر؟
  4. روال کار و یا گزینه های پرداخت خسارت از طرف بیمه گر چیست؟ (شامل دفعات پرداخت، مبلغ و زمان بندی)

قطعاً فوت عزیزان شرایط بسیار سختی را برایمان ایجاد خواهد کرد و به همین خاطر ممکن است جمع آوری مدارک سخت باشد و تمرکز نداشته باشیم، بنابراین بهتر است از نماینده بیمه بخواهیم که در این زمینه کمک کند.

گام ۳: اطلاعات و مستندات مورد نیاز را ارسال نمایید.

هنگامی که تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به بیمه گر تحویل دادید، ممکن است کمی طول بکشد تا آن ها همه چیز را بررسی کنند. از نماینده بخواهید که یک جدول زمانی به شما بدهد. به این ترتیب، درک روشنی از زمان روند پرونده خسارت و پرداخت آن  خواهید داشت.

چگونه متوجه می شوید که ادعای خسارت به نتیجه می رسد؟

شرایط و ضوابطی در خسارت بیمه عمر وجود دارد که براساس آنها باید به اثبات برسد که در درجه اول فوت بیمه شده در زمانی رخ داده که بیمه نامه معتبر بوده است. علت مرگ هم مهم است، چرا که برخی از بیمه نامه ها شرایط خاص و استثنائاتی درخصوص پوشش های بیمه ای خود دارند. برای مثال در بیمه نامه های عمر انفرادی در دو سال اول از صدور بیمه نامه، خودکشی جزء استثنائات بیمه نامه بوده و پرداخت خسارت انجام نمی شود.

پرداخت ها چگونه انجام می شوند؟

معمولاً دو روش مختلف برای دریافت سرمایه فوت در بیمه عمر وجود دارد: پرداخت سرمایه به صورت یکجا به ذینفع/ ذینفعان فوت یا پرداخت از بصورت مستمری منظم در طول زمان. 

همچنین بسیاری از کارفرمایان بیمه نامه های عمر گروهی برای کارمندان خود خریداری می نمایند. به همین دلیل لازم است به واحد رفاهی و منابع انسانی محل کار ایشان مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده خسارت اقدام فرمایید. 

سخن پایانی

آگاهی از نحوه تشکیل یک پرونده خسارت بیمه عمر بسیار مهم است. امیدواریم شما هیچ وقت مجبور به انجام این کار نباشید. با این حال، اگر زمانی نیاز به این کار بود قطعاً مایل نخواهید بود که در فرآیندهای خسته کننده ادرای گرفتار شوید.

پیشنهاد می کنیم اگر به تازگی در حال بررسی جهت خرید بیمه نامه عمر هستید، روندهای پرداخت خسارت و تفاوت ها را با شرکت های بیمه ای بررسی کنید. 

نظرتان را درج کنید