جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اگر تک والد هستید نیاز به بیمه عمر دارید

اگر تک والد هستید نیاز به بیمه عمر دارید

منظور از “تک والد” یعنی پدر یا مادری که به هر دلیل مجبور است به تنهایی فرزند خود را بزرگ کند.

تقریباً برای هر شخصی که وارد سفر ماجراجویانه ازدواج می شود، فرزندآوری و فرزندپروری یک سفر چالش برانگیر اما ارزشمند است. حال اگر در طول زندگی به هر دلیل فرزندتان تک والد شده باشد، این سفر می تواند چالشی تر باشد. این امر به ویژه در زمان تصمیم گیری های مالی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

اغلب افراد تک‌والد در مورد بیمه عمر سوالاتی دارند که در ادامه به برخی از رایج ترین سوالاتی که از افراد تک والد می شنویم، می پردازیم:

سوالاتی که یک تک‌والد در خصوص بیمه عمر دارد

چرا به عنوان یک تک‌والد به بیمه عمر نیاز دارید؟

اگرچه بیمه عمر برای همه خانواده ها مفید است، اما خانواده های تک‌والد نیاز دارند که به صورت جدی تری به بیمه عمر به عنوان بخش مهمی از استراتژی مالی توجه کنند.

شاید سخت و تلخ باشد اما برای تک‌والدها بسیار مهم است که بپذیرند خودشان به تنهایی مجبورند تمام امورات را مدیریت نمایند. مثلاً در خانواده ای اگر یکی از والدین فوت کند، در واقع برای تامین هزینه ها یا مراقبت از کودکان، فرد دیگری بعنوان پشتیبان و کمک کننده وجود ندارد. بنابراین در اینگونه مواقع بیمه عمر می تواند به عنوان یک پیشتوانه مالی مناسب به راحتی به مسائل و مشکلات سختی که ممکن است در آینده پیش آید، پاسخ دهد.

علی رغم اهمیت بیمه عمر براساس آنچه که در بالا اشاره شد، خانواده های تک‌والد کمتر به سمت خرید بیمه عمر رفته اند. اگر شما تک‌والد هستید، بنظر می رسد وقت آن است که برنامه ای برای خرید بیمه نامه عمر داشته باشید تا مطمئن شوید خانواده تان به شکل مناسبی تحت پوشش بیمه عمر قرار دارند. بدین ترتیب که اگر در آینده تک والد در قید حیات نبود، فرزندان بلاتکلیف و سرگردان نخواهند شد.

بیمه عمر چه پوشش هایی ارائه می دهد؟

بیمه عمر می تواند در پرداخت هزینه هایی که پس از فوت برای فرزندان و افراد تحت تکفل شما ادامه خواهد داشت، بسیار مفید باشد. برخی از این هزینه ها می تواند شامل هزینه مسکن (رهن یا اجاره)، بدهی، پرداخت اقساط وام، نیازهای آموزشی فعلی و آتی، هزینه های دوران کهنسالی، هزینه‌های زندگی فرزندان، مراقبت از کودکان و غیره باشد.

بیمه عمر، سرمایه ای است که برای عزیزانتان باقی می گذارید تا به آن ها کمک کنید زندگی را پس از شما ادامه دهند که باید بع این نکته اشارع کرد که این سرمایه فوت معاف از مالیات می باشد و این یکی از مهم ترین مزایای آن به حساب می آید.

به عنوان یک تک والد، چه میزان سرمایه برای بیمه نامه باید تعیین کرد؟

در اولین گام برای تعیین اینکه به چه میزان سرمایه و پوشش بیمه ای نیاز دارید، باید به سبک زندگی، درآمد، تعهداتی که در قبال خانواده و افراد وابسته به خود دارید، میزان تأمین مالی آینده فرزندان و غیره توجه نمود. از طرفی باید نیازهای مالی خود و خانواده را نیز برآورد نمود تا بتوانید تصمیم بگیرید که چه انتخابی از بیمه عمر را باید داشته باشید.

ما پیشنهاد می کنیم ضمن کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع بیمه های عمر، از یک نماینده بیمه متخصص راهنمایی گرفته تا به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

 

چگونه ذینفع بیمه عمر را به عنوان یک تک‌والد انتخاب کنید؟

برای همه تک‌والدها ضروری است که برای اتفاقات غیرقابل پیش بینی و یا دوران کهنسالی خود یک برنامه ریزی مالی مناسب داشته باشند. از طرفی برای دوستان و خانواده شما مهم است که بدانند در صورت فوت چه اتفاقی برای افراد تحت تکفل خواهد افتاد. بنابراین، اگرچه این موضوع خیلی خوشایند نیست، اما شما باید بیمه نامه عمر را به برنامه مالی اضافه کنید.

در حالتی که هر دو والد در خانواده هستند، عموماً همسر و یا فرزند(ان) به عنوان ذینفع معرفی می‌شوند. با این حال، اگر یکی از والدین در قید حیات نباشد، ابتدا باید تصمیم بگیرید که چه کسی بعد از شما از فرزندانتان مراقبت می کند.

دوم اینکه، آیا همان فردی که قرار است از خانواده شما مراقبت کند و به او اعتماد دارید، می خواهید مبلغ سرمایه بیمه نامه را دریافت نماید؟ لازم به ذکر است لزومی ندارد که ذینفع همان فردی باشد که از فرزندان و خانواده مراقبت می کند. در حقیقت باید به این فکر کنید که چگونه می خواهید فرزندانتان از نظر مالی مورد حمایت شوند. پس حتماً در زمان خرید بیمه نامه، سعی کنید با دقت بالایی نسبت به انتخاب ذینفع/ذینفعان اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه:  ذینغع در بیمه نامه عمر کیست؟

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که؛ قانون اجازه استفاده از دارایی ها را به فرزندانی که به سن قانونی نرسیده اند، نمی دهد، بنابراین شما بعنوان تک والد باید خیالتان راحت باشد که این پول به فرزندان تان خواهد رسید. پس اگر فرزندان را بعنوان ذینفع بیمه نامه انتخاب کنید و تا قبل از سن قانونی نیاز به پول داشته باشند، مبلغ سرمایه بیمه تا زمان مشخصی نزد دادگاه باقی می ماند. به همین دلیل می توان به جای انتخاب فرزندان بعنوان ذینفع بیمه نامه شخص مورد اعتمادی را له عنوان ذینفع تعیین کرد.

کدام بیمه عمر مناسب تک والدها است؟

خوشبختامه، بیمه های عمر بسیار گسترده و متنوع هستند. اما در اینجا چند گزینه استاندارد وجود دارد تا بتوانید در پیدا کردن بیمه‌نامه‌ای که مناسب است، اقدام نمایید:

  • بیمه عمر زمانی

اگر بودجه یا درآمدتان محدود است، بیمه عمر زمانی (با مدت معین) یک گزینه عالی به شمار می‌آید. در بیمه عمر زمانی، سرمایه فوت در صورت فوت بیمه شده به ذینفعان پرداخت می شود. در این بیمه نامه تا هنگامی که حق بیمه پرداخت می گردد، بیمه نامه فعال بوده و تحت پوشش آن خواهید بود. این بیمه نامه برای مدت معینی که تعیین کرده اید شما را تحت پوشش قرار می دهد و مدت آن از 5 تا 30 و یا بیشتر نیز متغیر است.

  • بیمه نامه عمر تمام عمر (مادام العمر)

بیمه نامه های تمام عمر بصورت مادام العمر شما را تحت پوشش قرار می دهد و به همین دلیل در مقایسه با بیمه های عمر زمانی حق بیمه بالاتری دارند. علاوه بر آن بیمه نامه های تمام عمر جزء بیمه نامه های اندوخته دار به حساب آمده و  دارای ارزش نقدشوندگی نیز می باشند.

این بیمه نامه دارای مزایای بسیاری از جمله دریافت وام پس از گذشت دو سال از پرداخت حق بیمه از محل اندوخته و با تضمین آن و ارائه پوشش های بیمه ای مانند پوشش حادثه و بیماری های خاص نیز می باشد.

  • بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری

این بیمه نامه مشابه بیمه های تمام عمر جزء بیمه نامه های اندوخته دار بوده و دارای انعطاف پذیر بالاتری در ارائه پوشش های بیمه ای و مزایای دیگر می باشد.

در این بیمه نامه می توانید پرداخت های متفاوتی را داشته باشید و چنانچه نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه اقدام نشود، هزینه مربوط به پوشش های بیمه ای از محل اندوخته بیمه نامه تامین می گردد. بنابراین اگر در مقطعی از زندگی دچار مشکل مالی شدید و قادر به پرداخت حق بیمه نباشید، بیمه نامه تا زمانی که اندوخته مکفی داشته باشد، می تواند ادامه یابد.

سخن پایانی

تک‌والدها مسئولیت سنگین و چالش برانگیزی بر عهده دارند. اما، قطعاً داشتن بیمه نامه عمر سبب ایجاد اطمینان خاطر و امنیت برای آنها و فرزندان شان گردیده و استرس آنها را کاهش می دهد.

نظرتان را درج کنید